Så gjorde jag: Säkerheten allra först

Arbetarskyddsfullmäktige Marko Turunen har all orsak att vara nöjd. När drygt tusen nya arbetstagare inleder sitt arbete vid bilfabriken i Nystad deltar de först i en säkerhetsintroduktion.
14.06.2017 07:00
LÖNTAGAREN
Marko Turunen är arbetarskyddsfullmäktig på Valmet Automotive i Nystad.

”Vid årsskiftet startade vi upp en säkerhetsintroduktion för alla nya arbetstagare som rekryteras till fabriken.  Arbetsgivaren frågade oss arbetarskyddsfullmäktige om vi kunde tänka oss att ansvara för introduktionerna. Vi sa ja. Nu leder vi utbildningen på måndagar och onsdagar, allt enligt hur många nykomlingar det finns.

Det är jättebra att man går igenom arbetssäkerheten genast när anställningen börjar. Samtidigt får vi kontakt med de nya arbetstagarna.

Som läromedel använder jag mina egna erfarenheter och en Powerpoint-presentation. Till sist gör arbetstagarna ett introduktionstest. Efter det kan de ställa frågor till mig och våra andra arbetarskyddsfullmäktige, och vi diskuterar tillsammans sådant som kommer upp.

Ur arbetarskyddsperspektiv är det utmanande när många nyanställda börjar på fabriken på en gång. Säkerheten är inte det första de nya arbetstagarna tänker på.

Jag är nöjd över att arbetarskyddet prioriteras högt hos oss och att det är något som ledningen satsar på. Arbetstagarna förhåller sig seriösare till arbetssäkerheten om arbetsgivaren tar frågan på allvar och föregår med gott exempel.

Så klart finns det också sådant som kan förbättras. Arbetsolyckor inträffar, men situationen har blivit bättre. Som arbetarskyddsfullmäktig anser jag att riskbedömning och förutseende av risker ska stå i centrum.”

Pirjo Pajunen (översättning: Viola Eksten)

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig