Militären ger sig på strejkande arbetstagare i Myanmar

I Myanmar deltar fackföreningsrörelsen de fredliga demonstrationerna och strejkerna mot militärjuntan som har kapat makten i landet. Juntan slår ner protesterna med våld och många demonstranter har dödats. Nu hoppas myanmarierna att det internationella samfundet ska reagera kraftigare mot juntan.
16.04.2021 10:52
LÖNTAGAREN
Demonstrationerna i Myanmar inleddes efter statskuppen i början av februari. Foto: 100 Projectors Fighters

På bilden tittar en man in i kameran med fast blick. Martyr. Det ordet använder de som motsätter sig den styrande militärjuntan i Myanmar när de beskriver Chan Myae Kyaw och andra medborgare som har mördats av militären.

Sedan militären inledde en statskupp den 1 februari har antalet martyrer stigit till mer än 700, av vilka nästan 50 är barn. Militärjuntan har dessutom gripit ungefär 3000 människor och utfärdat hundratals arresteringsorder. Antalet dödade ökar för varje dag som går. Nyligen slog militären ner en demonstration i staden Bago och enligt aktivisterna dog mer än 80 människor.

Bilden på Chan Myae Kyaw har publicerats på den myanmariska fackcentralen CTUM:s sida på Facebook, för han var aktiv inom facket och jobbade som lastbilschaufför vid en koppargruva. Den 27 mars deltog han tillsammans med andra arbetstagare i en fredlig demonstration som ordnades av motståndsrörelsen CDM (Civil Disobedience Movement). Där blev han skjuten.

Världsfacket ITUC rapporterade i mars till Internationella arbetsorganisationen ILO att fackföreningsmedlemmar trakasseras och grips i Myanmar.

– Ledarna och medlemmarna inom fackföreningsrörelsen har gått i bräschen för demonstrationerna och därför är de också i hög grad ett mål för militärens angrepp, berättar Manoranjan Pegu som är regionkoordinator i södra Asien för de finländska fackförbundens solidaritetscentral SASK.

Pegu är bosatt i Delhi i Indien. Därifrån koordinerar han SASK:s verksamhet också i grannlandet Myanmar, där organisationen har projekt inom textil- samt trä- och byggbranscherna. Projekten stöds av de finländska fackförbunden Industrifacket, Pappersförbundet, Byggnadsförbundet och Fackförbundet Pro.

De unga avstår inte från demokratin

Fackliga ledare och aktivister i Myanmar, och också vanliga arbetstagare, i stort antal anslutit sig till motståndsrörelsen CDM.

Världsfacket ITUC:s generalsekreterare Sharan Burrow stod i mars värd för ett webbinarium där representanter för de lokala fackförbunden berättade om situationen i Myanmar för den internationella fackföreningsrörelsen. Trots att situationen är fruktansvärd, har myanmarierna också lagt märke till att det råder en solidaritet av aldrig tidigare skådat slag.

– Situationen är en helt annan än år 1988, då folket också satte sig upp emot militärjuntan. Nu är vi enade, konstaterade en facklig ledare.

För drygt 30 år sedan väcktes motståndet mot militären bland studenterna, men i dagens Myanmar är de unga en betydligt större kraft. De utgör hela 70 procent av landets befolkning – men den största skillnaden är att dagens unga har vuxit upp i ett demokratiskt land. Att avstå från demokratin är inte ett alternativ för dem. Det går inte att ta miste på budskapet, när de demonstrerar på gatorna med skyltar där det står "You messed with the wrong generation".

Myanmar har en ung befolkning. Foto: 100 Projectors Fighters

Solidariteten sträcker sig nu för första gången över samhällsklasserna, när arbetstagare i olika branscher tillsammans protesterar och strejkar. En storstrejk som inleddes i februari har lett till att energiproduktionen inte fungerar ordentligt och att tågtrafiken står stilla. Bankanställda strejkar, vilket leder till stora problem också för till exempel fabrikerna i landet, när ägarna inte kan betala ut löner.

På YouTubessa cirkulerar en video som nyhetsbyrån AFP har publicerat (på engelska), där en textilarbetare berättar om sitt eget brinnande behov av att delta i demonstrationerna. Hon uppmanar andra kvinnor att ansluta sig till protesterna. På videon syns också en kvinna som ropar slagord, som till vardags är förtroendevald för textilfacket IWFM. Hon intervjuades i en artikel på Fackförbundet Pros webbplats för drygt två år sedan (på finska)

"Myanmar har blivit ett fält för mördare"

Det fredliga motståndet sätts på prov, när motparten är beväpnad.

Samma dag som Chan Myae Kyaw dödades i landet största stad Rangoon, misshandlade soldater rått en 22-årig ingenjör i staden Magway. Soldaterna sparkade honom och sköt loss hans högra arm, som han använde i sitt yrke när han ritade. Nu opereras han på ett militärsjukhus, eftersom han anses vara en brottsling.

I Kyaukpadaung utanför Mandalay deltog en man i 50-årsåldern, som jobbade med att sälja dumplings, aktivt i de fredliga demonstrationerna i flera veckors tid. Det gjorde han också den 8 april, när han först blev skjuten i benet och därefter i ryggen när han försökte fly undan soldaterna på gatan.

Helt nyligen, den 12 april, slog soldater ner väktarna på sjukhuset i staden Tamu. Därefter blev läkarna och sjukskötarna bestulna på sina telefoner.

I mars slog militären också till mot ett område utanför Rangoon, där järnvägsarbetare bor med sina familjer. Människorna blev tvungna att fly från sina hem när soldaterna letade efter ledare inom motståndsrörelsen.

Indiern Manoranjan Pegu från solidaritetscentralen SASK följer noggrant med situationen i grannlandet.

– Tragedin är så stor att vi inte bara kan ägna uppmärksamheten åt våra partner som jobbar inom fackföreningsrörelsen.

Alla medier som inte kontrolleras av militärjuntan har förlorat sina tillstånd. Vissa lokaltidningar, såsom Myanmar Now, publicerar ändå dagligen nyheter på webben. I nyheterna berättar man om hemska händelser som de ovannämnda – hur det går för medborgarna när de utan våld försöker motsätta sig militärjuntan.

– Myanmar har blivit ett fält för mördare, där juntan bombar och skjuter sina egna medborgare, konstaterar Pegu.

Han vet att tusentals människor flyr till Indien och Thailand. Flyktingar har skickats tillbaka, men vissa delstater i Indien har mer aktivt börjat erbjuda skydd.

Många har skadats eller dött i demonstrationerna mot militärjuntan. Foto: 100 Projectors Fighters

Vill se kraftigare reaktioner

I slutet av februari undertecknade solidaritetscentralen SASK, tillsammans med de fackliga centralorganisationerna FFC och STTK samt de finländska fackförbund som stöder projekten i Myanmar, en gemensam vädjan där de fördömer statskuppen och kräver att militärjuntan slutar använda våld (på finska).

Manoranjan Pegu påpekar att det inte räcker att demokratiska länder och fackföreningsrörelsen tar upp frågan till diskussion, inför begränsade sanktioner och skickar uttalanden. Den allmänna uppfattningen bland myanmarierna är att FN borde ingripa i militärens agerande. Hittills har FN diskuterat med de andra länderna i regionen (på engelska), för att få dem att ena sina krafter för att lösa situationen.

– Jag anser att man borde trycka på för att få länderna att ta ställning och vidta kraftigare åtgärder. Budskapet måste vara kraftigt och tydligt. Militären måste sluta döda eller annars ska den stå till svars för sina gärningar inför det internationella samfundet.

Sini Saaritsa
(översättning: Jonny Smeds)

Av säkerhetsskäl nämns inte namnen på representanterna för fackföreningsrörelsen i Myanmar i artikeln.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig