Ledaren: Det finns inga jobb på en död planet

14.06.2017 08:30
LÖNTAGAREN

Bestörtningen har varit stor världen över efter att den amerikanske presidenten Donald Trump meddelade att USA drar sig ur klimatavtalet från Paris. Parisavtalet, som förhandlades fram 2015, har godkänts av nästan alla världens länder och ska bromsa den globala uppvärmningen.

Trump motiverade sitt beslut att dra sig ur avtalet med den inhemska sysselsättningen och konkurrenskraften i förhållande till framför allt Kina och Indien.

– Jag valdes för att representera invånarna i Pittsburgh, inte invånarna i Paris, sa han och hänvisade till att globaliseringen har lett till att industrin har kollapsat och arbetslösheten ökat i den före detta stålstaden Pittsburgh och många andra städer, framför allt i det så kallade rostbältet i nordöstra USA. Ironiskt är dock att just Pittsburgh har klarat övergången till modern, miljövänlig teknologi bättre än många andra städer.

Den internationella fackföreningsrörelsen har i skarpa ordalag kritiserat Donald Trumps beslut. Bland annat de finländska fackcentralerna FFC, Akava och STTK samt Europafacket har påpekat att världen inte har något annat val än att skära ner utsläppen och främja miljövänliga lösningar. Det finns inga jobb på en död planet.

Facket påpekar dessutom att vi genom miljövänliga lösningar kan skapa många nya arbetstillfällen. FFC, Akava och STTK betonar att vi i vårt land har mycket kunnande inom bland annat cirkulär ekonomi.

Också i fortsättningen behövs stora satsningar på forskning och utveckling samt investeringar i produktionsanläggningar i Finland. Just nu pågår nämligen en kapplöpning om vem som ska bli världsledande inom de nya områdena.

Finland har goda förutsättningar för det – bland annat tack vare vårt utbildningssystem, vår kunniga arbetskraft och vårt näringsliv – men konkurrensen är hård. I synnerhet av Kina kan man förvänta sig en allt aktivare roll inom det här området. Inte minst med tanke på att landet nu ser en möjlighet att fylla ut det tomrum i den internationella politiken som USA lämnar efter sig när landet verkar avstå från det globala ledarskapet inom den fråga som kommer att vara allra störst och viktigast i framtiden.

Jonny Smeds

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig