Jarkko Eloranta: Regeringens agerande leder till att Finland hamnar i fel läger inom EU

Petteri Orpos regering riskerar Finlands rykte som ett samarbetsfrämjande land och gör att Finland hamnar i fel läger inom EU. Det anser fackcentralen FFC:s ordförande Jarkko Eloranta, som deltar i de EU-samtal som statsminister Petteri Orpo ordnar torsdagen den 8 februari.
07.02. 10:10
FFC
FFC:s ordförande Jarkko Eloranta.

– Den starkt ideologiska arbetsmarknadslinje som Orpos regering driver håller på att föra in Finland på ett sidospår också inom EU-politiken. Finland håller på att profilera sig som en del av den konservativa grupp länder som förkastar alla förslag som handlar om att stärka människornas rättigheter, anser FFC:s ordförande Jarkko Eloranta.

Under de senaste veckorna har regeringen drivit den här linjen bland annat i samband med behandlingen av direktivet om företagsansvar. Direktivet har beretts under en längre tid och EU-institutionerna hade redan nått en preliminär uppgörelse om det. Direktivet skulle innebära att de mänskliga rättigheterna bättre kan uppfyllas och att konkurrenssituationen för de företag som tar sitt samhällsansvar kan stärkas – men nu drar Finlands regering i sista stund bort sitt stöd för projektet.

– Det var meningen att Finland skulle vara en föregångare när det gäller företagsansvar, men nu håller regeringen på att se till att vi stämplas som jumbo och bromskloss.

Ett annat EU-projekt som har kört fast i slutskedet av beslutsfattandet är direktivet om plattformsarbete. Syftet med direktivet är att förbättra den extremt sårbara ställning som plattformsarbetare har, alltså till exempel personer som jobbar som matbud. Europeiska kommissionen, parlamentet och många medlemsländer skulle redan vara beredda att godkänna att plattformsarbetare får rättigheter som normala arbetstagare, men en grupp bromsande regeringar hindrar direktivet från att gå vidare. Finland är med också i den här gruppen.

– När EU-valet närmar sig är det bedrövligt om en grupp konservativa länder förhindrar de förbättringar av rättigheterna för vanligt folk som kommissionen klokt har drivit. Finland borde verkligen inte vara med i en sådan grupp, konstaterar Jarkko Eloranta.

FFC har presenterat sina mål inför EU-valet

I Finland hålls valet till Europaparlamentet den 9 juni 2024.

FFC vill att nästa Europaparlament ska fortsätta att stärka arbetstagarnas rättigheter. Utöver att stärka rättigheterna för plattformsarbetare måste man bland annat reformera EU:s bestämmelser om distansarbete och ingripa i sådan användning av artificiell intelligens som är skadlig för arbetstagarna.

Inom de EU-system som ska främja rekrytering av arbetskraft från länder utanför unionen måste man skapa mekanismer för att se till att de som får jobb i EU omedelbart får anställningsvillkor som följer lagar och kollektivavtal i det land där de jobbar. Det här skulle förhindra osund konkurrens och lönedumpning också i Finland.

Andra teman är bland annat försvarandet av demokratin och rättsstaten, EU:s ekonomiska politik och en rättvis klimatomställning samt EU:s relationer till andra länder och utvidgningen av unionen.

Här kan du läsa mer om FFC:s mål inför EU-valet (på finska).

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig