FFC:s Jarkko Eloranta: Det är inte motiverat att flytta strejken inom handeln

FFC:s ordförande Jarkko Eloranta anser att beslutet att skjuta upp strejken inom handeln är ett sätt att begränsa arbetstagarnas strejkrätt.
03.02.2023 06:31
FFC
FFC:s ordförande Jarkko Eloranta. Foto: Jaakko Lukumaa

Riksförlikningsmannen Anu Sajavaara meddelade i går att hon har begärt att Arbets- och näringsministeriet ska skjuta upp den strejk vid logistikcentraler inom handeln som Servicefacket PAM har varslat om. Strejken skulle ha börjat måndagen den 6 februari, men skjuts nu upp med två veckor. Beslutet motiveras bland annat med att strejken inom handeln hotar viktiga samhällsfunktioner.

– Beslutet att flytta strejken leder tankarna till att det handlar om att begränsa arbetstagarnas strejkrätt, säger Jarkko Eloranta som är ordförande för fackcentralen FFC.

Det handlar om en tre dagar lång strejk, som Servicefacket PAM har meddelat om fjorton dagar i förväg.

Eloranta förundrar sig över att beslutet att flytta strejken motiveras med att strejken riktar sig mot viktiga samhällsfunktioner och därmed skulle skada allmänintresset.

– Det har funnits gott om tid att förbereda sig på strejken. En strejk som pågår i några dagar äventyrar inte försörjningsberedskapen.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig