Facket runt om i världen visar sitt stöd för Ukraina – delta i bildutmaningen

Europafacket ETUC och världsfacket ITUC organiserar tisdagen den 15 mars en internationell solidaritetsdag på grund av situationen i Ukraina. FFC deltar i dagen och uppmuntrar också sina medlemsförbund att delta.
11.03.2022 15:25
FFC
Du kan delta i solidaritetsdagen genom att bidra med en bild i sociala medier.

I Finland genomförs solidaritetsdagen som en bildutmaning i sociala medier. Det är lätt att delta och vi uppmuntrar alla att bidra med sina egna bilder.

Gör så här:

1. Samla till exempel en större eller mindre grupp på arbetsplatsen. Om ni vill kan ni ha på er blågula kläder eller använda någon annan typ av rekvisita som hänvisar till Ukraina. Om ni till exempel gör en skylt, kom ihåg att använda en tillräckligt tjock tuschpenna så att det går att urskilja texten.

2. Ta ett foto på förhand eller under solidaritetsdagen. Dela fotot i sociala medier under tisdagen den 15 mars och tagga följande organisationer:
Instagram: @sak_ffc och @etucces samt ditt eget fackförbund
Twitter: @duunarit och @etuc_ces samt ditt eget fackförbund
Facebook: @SAK - Suomen ammattiliitojen keskusjärjestö och @etucces samt ditt eget fackförbund

3. Lägg till den text och de hashtaggar du önskar. En officiell slogan för kampanjen är Stop the war. Trade unions for peace.
#stopthewar
#tradeunionsforpeace

4. Om du vill att fotot ska publiceras i det bildkollage som FFC sammanställer kan du också skicka fotot per e-post till Netta Heikkinen (netta.heikkinen@sak.fi).
Kom ihåg att bifoga uppgifter om vilken grupp det är fråga om och var i Finland ni är. Till exempel: "Frukt- och grönsaksavdelningen vid Prisma i Vasa" eller "Styrelsen för AKT:s fackavdelning i Borgå".

5. Gilla, dela och kommentera de bilder som andra har publicerat med samma hashtaggar den 15 mars.

Världsfacket ITUC har också startat en insamling (på engelska) till förmån för de ukrainska arbetstagarna och deras familjer. Stödet förmedlas via fackförbunden till de familjer som behöver hjälp. Fackavdelningar och privatpersoner kan bidra med donationer via insamlingssidan.

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig