Tvärfacklig kurs, södra Finland (2 dagar)

En kurs för alla medlemmar i FFC-förbunden i södra Finland och på Åland.
Tid: 9.3. - 10.3.2024 Plats:
Ruissalo Spa
Adress:
Runsala parkväg 640, Åbo
Arrangör:
FFC

Kom med på FFC:s svenskspråkiga kurs så får du lära dig mer om aktuella arbetslivsfrågor och samtidigt träffa det trevliga gänget från olika fackförbund! Kursen är öppen för de medlemmar i FFC-förbunden som bor i södra Finland och på Åland. Personer som bor i Österbotten kan delta i den tvärfackliga kursen i Vasa. Eftersom vi behandlar arbetslivsfrågor är kursen i första hand avsedd för medlemmar som är i arbetslivet.

Tema för kursen är EU och arbetarskydd. EU kan kännas avlägset, tråkigt och byråkratiskt, men de beslut som fattas i EU påverkar i hög grad oss finländare – och också vår vardag på jobbet. Visste du till exempel att många beslut i EU har lett till konkreta förbättringar i det finländska arbetslivet? I juni är det dags för val till Europaparlamentet och då kan vi alla vara med och bestämma vem som ska bevaka våra intressen i EU de kommande fem åren.

Klicka här för att anmäla dig till kursen! Anmälningstiden har förlängts och sista anmälningsdag är 21.2. Välkommen med!

Kursen är avgiftsfri för deltagaren – kolla att ditt fackförbund står för anmälningsavgiften. Här kan du kolla vem som är ansvarig för svenskspråkiga frågor vid ditt förbund.

Lördagen den 9 mars

9.00 Frukost på hotellet för alla deltagare
10.00 Introduktion och presentation. Kristiina Linna
11.00 Workshop: Frågor om EU-valet
12.00 Lunch
13.00 EU-valet och varför det är viktigt att rösta
14.00 EU är närmare än du tror – En dialog om hur vi på fackligt håll påverkar beslut i EU. Nina Kreutzman, sakkunnig i internationella ärenden, Byggnadsförbundet och Marie Sandberg-Chibani, informatör, FinUnions
16.00 Fritid. Möjlighet att bada och delta i vattengymnastik på badavdelningen.
19.00 Middag på hotellets restaurang

Söndagen den 10 mars

8.00 Frukost
9.00 Arbetarskydd i lagstiftningen. Kristiina Linna
10.00 Arbetarskyddsfullmäktiges roll och erfarenheter. Jari Lehtovaara, arbetarskyddsfullmäktig, Kimitoöns kommun
11.00 Aktuellt från FFC och förbunden
12.00 Slutdiskussion
12.30 Lunch och utcheckning

Mer information om kursen ger Kristiina Linna, region- och organisationsexpert på FFC (044 430 9766, kristiina.linna@sak.fi).

60.424800927983, 22.10357035