Tvärfacklig kurs, Österbotten (2 dagar)

En kurs för alla medlemmar i FFC-förbunden i Österbotten.
Tid: 23.3. - 24.3.2024 Plats:
Original Sokos Hotel Royal Vaasa
Adress:
Hovrättsesplanaden 21, Vasa
Arrangör:
FFC

Kom med på FFC:s svenskspråkiga kurs så får du lära dig mer om aktuella arbetslivsfrågor och samtidigt träffa det trevliga gänget från olika fackförbund! Kursen är öppen för de medlemmar i FFC-förbunden som bor i Österbotten. Personer som bor i södra Finland och på Åland kan delta i den tvärfackliga kursen i Åbo. Eftersom vi behandlar arbetslivsfrågor är kursen i första hand avsedd för medlemmar som är i arbetslivet. Du behöver inga förkunskaper eller tidigare erfarenhet för att delta.

Tema för kursen är EU och arbetarskydd. EU kan kännas avlägset, tråkigt och byråkratiskt, men de beslut som fattas i EU påverkar i hög grad oss finländare – och också vår vardag på jobbet. Visste du till exempel att många beslut i EU har lett till konkreta förbättringar i det finländska arbetslivet? I juni är det dags för val till Europaparlamentet och då kan vi alla vara med och bestämma vem som ska bevaka våra intressen i EU de kommande fem åren. På kursen föreläser Nina Kreutzman som är, sakkunnig i internationella ärenden på Byggnadsförbundet och Marie Sandberg-Chibani, informatör på FinUnions som bevakar de finländska löntagarnas intressen i Bryssel.

Dessutom diskuterar vi arbetarskyddet i lagstiftningen och ur arbetarskyddsfullmäktiges perspektiv, och vi går också igenom aktuella arbetsmarknadsfrågor.

Klicka här för att anmäla dig till kursen! Anmälningstiden har förlängts och sista anmälningsdag är 6.3.

Kursen är avgiftsfri för deltagaren – kolla att ditt fackförbund står för anmälningsavgiften. Här kan du kolla vem som är ansvarig för svenskspråkiga frågor vid ditt förbund.

Lördagen 23 mars

9.00 Frukost på hotellet för alla deltagare
10.00 Introduktion och presentation. Kristiina Linna
11.00 Workshop: Frågor om EU-valet till Nina Kreutzman och Marie Sandberg-Chibani
12.00 Lunch
13.00 Visste du det här om EU-valet?
14.00 EU är närmare än du tror – En dialog om hur vi på fackligt håll påverkar beslut i EU. Nina Kreutzman, sakkunnig i internationella ärenden, Byggnadsförbundet och Marie Sandberg-Chibani, informatör, FinUnions
16.00 Fritid: Bowling
19.00 Middag på hotellets restaurang

Söndagen den 24 mars

8.00 Frukost
9.00 Arbetarskydd i lagstiftningen. Kristiina Linna
10.00 Arbetarskyddsfullmäktiges roll och erfarenheter
11.00 Aktuellt från FFC och förbunden
12.00 Slutdiskussion
12.30 Lunch och utcheckning

Mer information om kursen ger Kristiina Linna, region- och organisationsexpert på FFC (044 430 9766, kristiina.linna@sak.fi).

63.097228981298, 21.6190347