Arbetslöshetsförsäkringsavgifterna sänks

21.01.2001 13:43 karhu admin
Nyhet Arbetsliv

Från och med början av detta år sänks löntagarnas och arbetsgivarnas arbetslöshetsförsäkringsavgifter med sammanlagt 0,6 procentenheter. Detta är möjligt då arbetslöshetsskyddets EMU-buffertfond fyllts och arbetslösheten sjunkit. Avgiftssänkningen fördelas jämnt mellan den genomsnittliga löntagar- och arbetsgivaravgiften. Arbetslöshetsförsäkringsfondens konjunkturbuffertfond uppskattas uppgå till 3,2 miljarder mark i slutet av år 2001.

Under år 2001 är löntagarnas arbetslöshetsförsäkringsavgift 0.7 procent av lönen, d.v.s. sänkningen är 0,3 procentenheter. Arbetsgivaravgiften är graderad så att avgiften är större för en lönsumma som överstiger fem miljoner mark. Den genomsnittliga arbetsgivaravgiften sänktes från årets början med 0,3 procentenheter och är nu 0,8 procent, för lönsummor på över fem miljoner 3,1 procent.

Budgeten för arbetslöshetsförsäkringsfonen inkluderar en summa på 70 miljoner mark för att jämna ut medlemsavgiften till arbetslöshetskassorna. Summan är lika stor som för år 2000.

Jurist Janne Metsämäki

Beställ de senaste nyheterna till din e-post

Språk

Så här används uppgifterna om dig