Jarkko Eloranta vappupuheessaan: Syksyn neuvottelukierrokselle tarvitaan yhteinen käsikirjoitus

Nykyinen sopimisen malli ruokkii vastakkainasettelua ja kaipaa siksi uudistamista. Erityisen tärkeää tämä on nyt, kun syksyä varjostaa suuri epävarmuus, sanoi SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta vappupuheessaan.
01.05.2022 12:00
SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

Kulunut työmarkkinakierros osoitti, että voimapolitiikka on palannut sopimiseen. Monet työehtosopimukset syntyivät vasta työtaistelu-uhan alla eikä lakoiltakaan vältytty. Toisaalta ammattiyhdistysliike piti pintansa ja onnistui neuvottelemaan työehtosopimukset myös aloilla, joilla työnantajat halusivat irtautua työehtosopimuksista.

– Työehtosopimukset ja ammattiliittojen edunvalvonta suojaavat edelleen kattavasti työntekijöiden etuja ja työehtoja, Jarkko Eloranta sanoi.

Kunta-alan työehtoneuvottelut ovat osoittautuneet erityisen vaikeiksi. Niissä kipupisteenä on naisvaltaisten matalapalkka-alojen työehtojen kehittäminen. Eloranta painotti, että vaativa työ elintärkeiden julkisten palvelujen tuottamiseksi on tunnustettava myös palkassa ja muissa työsuhteen ehdoissa.

– Tässä tilanteessa pidempiaikainen palkkaohjelma on välttämätön alan ongelmien korjaamiseksi.

Hän muistutti, että matalapalkkaisia aloja, joilla tarvitaan työehtojen kehittämistä, on myös yksityisellä palvelualalla ja teollisuudessa. Eloranta peräänkuuluttaa joustavuutta sopimiseen. Se tarkoittaa mahdollisuutta euromääräisiin palkankorotuksiin ja alakohtaisten työehto-ongelmien todellista ratkomista.

– Työnantajien vahva palkkakoordinaatio yhdistyneenä valtakunnansovittelijan toimintaan ei tunnusta kuin yhden koon ratkaisut kaikille aloille. Tämä malli pitää sisällään ison konfliktin siemenen.

Eloranta ennakoikin, että syksyllä käynnistyvä neuvottelukierros on kulunutta selvästi vaikeampi. Taustalla vaikuttaa myös palkansaajien ostovoimaa syövä kohonnut ja pitkittyvä inflaatio sekä Ukrainan sodan aiheuttama yleinen epävarmuus.

– Kysymys kuuluukin, ajaudummeko vain kohti syksyn vaikeuksia vai pyrimmekö löytämään yhteisen käsikirjoituksen vaikean ajan yli kolmikantaisesti työnantajien, työntekijöiden ja valtion kesken. Teollisuusliiton puheenjohtajan Riku Aallon esitys sosiaaliturvamaksujen siirrosta työntekijöiltä työnantajille on kannatettava ajatus jatkotyöhön.

Eloranta tähdensi, että syksyllä käynnistyvissä työehtosopimusneuvotteluissa on haettava ratkaisuja, jotka paitsi kohentavat palkansaajien ostovoimaa, palauttavat myös kolhuja kokenutta luottamusta osapuolten välille.

Eduskuntavaalit ovat palkansaajille nyt erityisen tärkeät

Ensi kevään edunkuntavaalit ovat palkansaajille poikkeuksellisen tärkeät, sillä työntekijöiden asemaan vaikuttavista asioista päätetään yhä useammin hallituksessa ja eduskunnassa.

– Siksi on tärkeää, että päättäjiksi valitaan henkilöitä, jotka katsovat asioita myös työntekijöiden näkökulmasta.

SAK on esittänyt muun muassa luottamusmiesten aseman kirjaamista lakiin, työtaisteluoikeuden säilyttämistä ennallaan, työehtosopimusten yleissitovuuden varmistamista lainsäädännöllä sekä työmarkkinarikollisuuden kitkemistä säätämällä ammattiliitoille kanneoikeus.

Puheenjohtaja Jarkko Eloranta piti vappupuheensa sunnuntaina kello 12 Lahden kauppatorin vapputapahtumassa.

Lue Jarkko Elorannan koko vappupuhe
Tutustu listaan SAK:laisista vappujuhlista