SAK:n työsuhdeneuvontaan tulleiden yhteydenottojen määrässä iso kasvu

SAK:n työsuhdeneuvonnan yhteydenotot kasvoivat viime vuonna yli neljänneksellä vuoteen 2021 verrattuna, 417:stä 526:een. Yhteydenottajien joukossa oli paljon muun muassa Ukrainasta Suomeen paenneita henkilöitä.
26.01.2023 13:11
SAK:n työsuhdeneuvonta on osa Työelämän pelisäännöt -palvelukokonaisuutta.

Työsuhdeneuvonta on osa SAK:n Työelämän pelisäännöt -palvelukokonaisuutta. Palvelun ukrainan- ja venäjänkielisiä sisältöjä lisättiin merkittävästi keväällä 2022 Venäjän aloitettua laajan hyökkäyssodan Ukrainassa.

– Näyttää siltä, että Ukrainasta paenneet ovat löytäneet SAK:n palvelun. Olemme jakaneet tietoa Työelämän pelisäännöistä useiden kansalaisjärjestöjen kautta ja osallistuneet lisäksi infotilaisuuksiin, jotka on tulkattu paikan päällä ukrainaksi, työsuhdeneuvonnan asiantuntija Maaret Pulliainen kertoo.

Edellisvuosien tapaan eniten SAK:n työsuhdeneuvonta saa kysymyksiä palkoista.

– Lähes puolella yhteyttä ottaneista on palkkaan liittyviä ongelmia tai kysymyksiä. Valitettavasti näissä kysymyksissä korostuvat erityisesti epäselvyydet palkan maksamisessa, Pulliainen toteaa.

SAK:n työsuhdeneuvontaan yhteyttä ottaneet työskentelevät yleisimmin matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluissa, kiinteistöpalveluissa sekä talonrakennusalalla. Noin kolmasosa kaikista yhteydenotoista tulee näiltä aloilta.

Työsuhdeneuvonta palvelee suomeksi ja englanniksi. Yli puolet yhteydenotoista käytiin viime vuonna englanniksi. Neuvontapalvelun käytössä on lisäksi digitulkkausmahdollisuus, jonka avulla yhteydenottajia on voitu palvella myös muilla kielillä.

Neuvoja annetaan puhelimella ja sähköpostilla. Maaret Pulliainen on ilahtunut siitä, että puhelujen osuus on kasvanut reippaasti aikaisempiin vuosiin nähden.

– Puhelimessa neuvoja saa välittömän kontaktin yhteydenottajaan, pääsee heti kysymään tärkeimmät taustatiedot ja voi antaa ensimmäiset ohjeet. Samalla hän voi varmistaa, että soittajalla on riittävä kielitaito ja ottaa tarvittaessa tulkin mukaan puheluun. Usein keskustelua vielä tarkennetaan sähköpostin avulla.

SAK:n työsuhdeneuvonta tarjoaa henkilökohtaista neuvontaa erityisesti ulkomaalaistaustaisille työntekijöille sekä nuorille. Maksuton palvelu on avoin kaikille eikä yhteyttä ottavan tarvitse kuulua ammattiliittoon. Neuvontaa saa soittamalla numeroon 0800 414 004 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen tyosuhdeneuvonta@sak.fi. Puhelinpalvelu on avoinna maanantaisin kello 14–17 sekä tiistaisin ja keskiviikkoisin kello 9–11 ja 12–15.

Työsuhdeneuvonnan lisäksi luotettavaa työelämätietoa on tarjolla Työelämänpelisäännöt.fi-sivustolla, josta löytyy kattava tietopaketti työelämän pelisäännöistä suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, ukrainaksi ja venäjäksi. Lisäksi perustietoja suomalaisesta työelämästä on palvelussa tarjolla 18 muulla kielellä.

SAK on saanut Työelämän pelisäännöt eli TYPE-palvelun kehittämiseen rahoitusta työ- ja elinkeinoministeriöltä vuosina 2021 ja 2022.