Ukrainasta Suomeen saapuneille suunnatussa infotilaisuudessa suomalainen työelämä ja ay-liike tutuksi

SAK:n ukrainaksi tulkattu infotilaisuus työelämästä Suomessa on nyt katsottavissa tallenteena. SAK julkaisi tilaisuudessa myös uuden Työelämän pelisäännöt -oppaan ukrainaksi.
14.06.2022 10:09
SAK:n johtaja Saana Siekkinen kertoi infotilaisuudessa järjestäytymisen merkityksestä. Kuva: Marika Mantere.

SAK järjesti maanantaina jäsenliittojensa kanssa ukrainaksi tulkatun infotilaisuuden Rakennusliiton Helsingin palvelupisteessä.

– Suomalaiset ammattiliitot ovat riippumattomia, vapaita ja itsenäisiä. Me olemme oikeasti ja ihan aidosti työntekijän puolella, Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kimmo Palonen alusti tervetulopuheessaan ammattiyhdistysliikkeen roolista Suomessa.

Tarve ukrainankieliselle työelämätiedolle on nyt kasvava. Infotilaisuuden sisällöstä vastasi SAK:n maahanmuuttopoliittinen asiantuntijaryhmä ja tilaisuudessa kuultiin niin suomalaisen työelämän rakenteista, työlainsäädännöstä kuin eri toimialojen työehdoista sekä ammattiliittojen palveluista.

Toimialakohtainen työelämätieto kiinnostaa

Infotilaisuudessa tutustuttiin eri toimialojen kautta työelämätietoon. Vuosittain Suomessa on työskennellyt paljon ukrainalaisia kausityöntekijöitä etenkin maatalousaloilla.

– Voisin väittää, että ilman ukrainalaisia työntekijöitä meillä ei olisi suomalaista maataloustuotantoa, korosti Teollisuusliiton sopimusasiantuntija Riikka Vasama kausityöntekijöiden merkitystä.

Teollisuusliitto neuvottelee esimerkiksi marjatiloilla, puutarhoilla ja eläintiloilla työskentelevien kausityöntekijöiden työehtosopimuksen, joka on saatavilla myös ukrainaksi. Kausitöissä urakkasopimukset ovat tyypillisiä, mutta aiheesta on paljon epätietoisuutta niin työntekijöiden kuin työnantajien keskuudessa – joten viime neuvottelukierroksella Teollisuusliitto uudisti urakkapalkkamääräykset.

– Maatalousalalla tehdään töitä säiden, eläinten ja kasvien armoilla, joten alan uudessa kausityöoppaassa on paljon tärkeää infoa alalla työskenteleville. Ja koska työehtosopimusteksti on vaikeaa millä tahansa kielellä, olemme laatineet keskeisistä työehdoista myös lyhyemmän oppaan ukrainaksi, vinkkasi Vasama infotilaisuuden osallistujille.

Teollisuusliitto myös kehittää parhaillaan yhdessä työnantajaliittojen kanssa uutta maa- ja metsätalouden kausityöntekijöille suunnattua Hermes-mobiilisovellusta. Ukrainankielinen pilottiversio onkin tulossa testattavaksi vielä tämän satokauden aikana.

Infotilaisuudessa kuultiin katsaus Palvelualojen ammattiliitto PAM:n sopimusaloista. Eniten vieraskielisiä jäseniä PAM:ssa on kiinteistöpalvelualoilla. Toimitsija Jari Järn avasi eri työtehtäviin liittyvää palkkausta ja tarjoili käytännön vinkkejä palvelualoilla töitä aloitteleville.

– Haluaisin nostaa esille PAM:n jäseneduista myös koulutuksen, meillähän on ollut jo vuosia tarjolla suosittuja suomenkielen kursseja täällä pääkaupunkiseudulla, kertoi Järn kuulijoille.

Vinkkejä työsuhteen alkumetreille

Etenkin monikielinen tieto Suomen työmarkkinoista sekä työelämän oikeuksista ja velvollisuuksista ennaltaehkäisee työperäistä hyväksikäyttöä toimialasta riippumatta.

Rakennusliiton jäsenistöstä on pääkaupunkiseudulla noin kolmasosa ulkomaalaisia työntekijöitä ja koko maassa noin viidennes. Kaikille kahdeksalle sopimusalalle työllistyy myös maahan muuttaneita, totesi sopimusalavastaava Toni Malmström Rakennusliitosta.

– Meidän toimitsijat vierailevat vuosittain yli 5000 työmaalla, käykää rohkeasti kysymässä ja jututtamassa, kannusti Malmström kuulijoita.

Auto- ja kuljetusalaa edustavalla AKT:lla on kaikkiaan 15 sopimusalaa, joista suurimmat ovat linja- ja kuorma-autojen kuljettajat. Näihin ammatteihin tarvitaan ajokortti kyseisiin ajoneuvoluokkiin sekä ammattipätevyyskoulutus. Linja- ja kuorma-autojen kuljettajista on pulaa, joten palkkasihteeri Juha Ollas Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT:sta vinkkasi neuvottelemaan kouluttautumismahdollisuudesta työvoimaviranomaisen kanssa. Nopeimmillaan koulutuksen kesto on 140 tuntia, kun tavanomainen perustason ammattipätevyys on yleensä saavutettavissa 280 koulutuksella.

Infotilaisuudessa tutustuttiin myös kaikille avoimeen SAK:n työsuhdeneuvontaan sekä uuteen ukrainankieliseen Työelämän pelisäännöt -oppaaseen.

SAK:n Työelämän pelisäännöt ukrainaksi

SAK:n monikielinen Työelämän pelisäännöt -verkkosivusto on käännetty kokonaisuudessaan myös ukrainan kielelle. Nyt saatavilla on lisäksi painettu Työelämän pelisäännöt -opas myös ukrainan kielellä aiemmin tänä vuonna ilmestyneiden suomen, englannin ja ruotsinkielisen oppaan rinnalla.

SAK:n loppuvuodesta 2021 lanseeraaman Työelämän pelisäännöt -palvelun tavoite on ennaltaehkäistä työperäistä hyväksikäyttöä esimerkiksi tutustuttamalla työntekijöiden oikeuksiin sekä tarjoamalla myös maksutonta henkilökohtaista työsuhdeneuvontaa. Yhteydenotto SAK:n työsuhdeneuvontaan ei edellytä ammattiliiton jäsenyyttä.

Tietoa uudesta palvelusta ja materiaaleista on välitetty myös vastaanottokeskuksiin ja muihin ukrainalaisten palvelukeskuksiin sekä esimerkiksi maahanmuuttajajärjestöille ja erilaisille neuvontaa antaville tahoille.

Työelämän pelisäännöt -palvelukokonaisuutta kehitetään edelleen yhdessä SAK:n jäsenjärjestöjen sekä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa.

Katso tallenne: Infopäivä Ukrainan sotapakolaisille Suomen työelämästä ja ammattiyhdistysliikkeestä

Tilaisuuden tallenteen voi katsoa myös YouTube-kanavalla SAKtuubi.

Infotilaisuuden moderaattorina toimi Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön SAK:n maahanmuutto- ja työllisyyspolitikan asiantuntija Eve Kyntäjä ja tulkkina Gennadij Naumov.

• Tilaisuuden avaus ja Rakennusliiton terveiset
    Kimmo Palonen, Rakennusliiton varapuheenjohtaja

• Suomen työelämä ja ammattiyhdistysliike – järjestäytymisvapaus ja järjestäytymisen tärkeys
    Saana Siekkinen, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön SAK:n johtaja