”Kaikki kulminoituu hyvään johtamiseen”

Hyvä johtaminen on sekä työntekijän, että työnantajan etu. Ari Uusimäen työpaikalla vuorovaikutus on avannut ovet työntekijälähtöiselle kehittämiselle.
05.08.2021 10:01
SAK
– Niissä paikoissa, joissa ovi käy tiuhaan, näkee, että taustalla on muun muassa johtamiseen liittyviä ongelmia, Ari Uusimäki sanoo. Kuva Patrik Lindström.

Ari Uusimäen mielestä huono johtaminen on yksi syy työssä uupumiseen. Uusimäki työskentelee Helsingin kaupungilla kuntoutusohjaajana lännen aikuissosiaalityössä. Hän on myös julkisten ja hyvinvointialojen työntekijöitä edustavan JHL:n varapääluottamusmies.

Uusimäki tietää mistä puhuu. Hän on ollut Helsingin kaupungilla töissä kohta 20 vuotta.

– Niissä paikoissa, joissa ovi käy tiuhaan, näkee, että taustalla on muun muassa johtamiseen liittyviä ongelmia, Uusimäki sanoo.

Hänen mukaansa avaimet hyvään johtamiseen ovat vuorovaikutus, luottamus ja avoimuus.

Kehittäminen alkoi yhteisestä huolesta

Kun koronapandemia iski Suomeen, laitettiin Helsingin aikuissosiaalityön kuntouttava työtoiminta kiinni. Käytännössä siis yksittäisten asiakkaiden kanssa tavattiin edelleen ja he saivat tarvitsemaansa tukea, mutta kaikki yhteinen toiminta, kuten pajatyöskentely tai ryhmäkeskustelut loppuivat. Ari Uusimäellä ja hänen tiimillään heräsi suuri huoli asiakkaiden hyvinvoinnista.

–Työllisyystoiminta on todella merkittävää meidän asiakkaillemme sosiaalisen kanssakäymisen ja ihan elämän- ja arjenhallinnan kannalta, Uusimäki sanoo.

Silloin Uusimäen tiimi suunnitteli ja käynnisti työtoiminnan etäkahvilan, jossa asiakkaat pääsisivät tapaamaan toisiaan virtuaalisesti. Etäkahvila lähti pienestä liikkeelle ja laajeni kevään 2020 aikana koko Helsingin soten työtoimintapalvelujen käyttöön. Parhaimmillaan kahviloissa oli mukana 70–80 asiakasta.

Ilman johdon ja työntekijöiden välistä vuorovaikutusta kahvilasta ei olisi tullut mitään.

– Sekä meillä, että johdolla oli yhteinen huoli asiakkaista. Siispä meille annettiin kehittämisen avaimet. Saimme käyttää työaikaa ja johto kannusti yhteiseen tekemiseen.

Pitää pystyä myös sanomaan ei

Ari Uusimäen työpaikalla luotetaan puolin ja toisin. Johto luottaa, että työntekijät tekevät hyvää työtä ja työntekijät luottavat, että johto on heidän puolellaan.

– Tärkeää on, että pystymme sanomaan myös ei. Jos jokin johdolta tuleva uusi asia on pakko tehdä, silloin mietitään, mitä jätetään pois, että ehdimme tehdä kaiken.

– Ei ole järkeä uuvuttaa henkilöstöä tai käyttää hyväkseen sitä intoa, mikä heiltä löytyy, Uusimäki sanoo.

Kun työntekijät voivat hyvin, he myös tekevät hyvin töitä. Tärkeintähän on yhteinen päämäärä: hyvä sosiaalityö. Ari Uusimäen mielestä tärkeää johtamisessa on myös se, ettei se ole yksipuolista. Pitää olla myös hyvä johdettava.

– Kun tehdään hommat hyvin, saadaan olla niin kuin Ellun kanat, Ari Uusimäki naurahtaa.

Silja Aunola

Lue myös: SAK:n tutkimus: Työntekijöiden potentiaalia hukataan työpaikoilla