Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Yksityistetyt junat tulevat ka…

Uutinen

Yksityistetyt junat tulevat kalliiksi Britanniassa

Brittiläinen ammattiliittojen keskusjärjestö TUC vaatii yksityistetyn junaliikenteen siirtämistä takaisin julkiseksi palveluksi. Kausilippujen hinnat ovat nousseet kolme kertaa nopeammin kuin palkat viiden viime vuoden aikana.

Virallisiin tilastoihin perustuva TUC:n analyysi kertoo säädeltyjen lippujen hinnan nousseen vuoden 2010 jälkeen kaikkiaan 25 prosenttia. Samalla palkat ovat nousseet vain 8,7 prosenttia.

TUC vertasi viime vuonna työmatkalaisen junalipun hintaa joissakin Euroopan maissa suhteessa keskituloihin. Britanniassa matka St Albansista Lontoon Pancrasin asemalle kausilipulla haukkasi liki 14 prosenttia kuukauden keskituloista.

Samanmittainen kausilippumatka neljän muun Euroopan suurkaupungin laitamilta verottaa keskituloisen kuukausiansioista Roomassa 1,4 prosenttia ja Berliinissä 4,3 prosenttia.

TUC: Hallitus hillitsee nousua verovaroilla

Hinnat ovat nousseet, vaikka osa Britannian yksityisten junayhtiöiden lippujen hinnoista on maan hallituksen säätelemiä, kuten esimerkiksi kausiliput.

Britannian hallitus aikoo hillitä junalippujen hinnan nousua 960 miljoonan euron summalla valtion budjetista seuraavan viiden vuoden aikana. Se on veronmaksajien rahoja, TUC huomauttaa.

Keskusjärjestön mukaan suurempia säästöjä saataisiin peruuttamalla junaliikenteen yksityistäminen. Viidessä vuodessa säästö olisi kaksi miljardia euroa. Tämä summa voitaisiin käyttää lippujen hintojen laskemiseen.

Luku perustuu Action for Rail -kampanjan tilaamaan tutkimukseen. Kampanja on TUC:n ja junaliikenteen ammattiliittojen yhteinen järjestö junaliikenteen julkiseksi palveluksi palauttamisen puolesta.

Tutkimus arvioi, että kausilippujen hinnat laskisivat kymmenen prosenttia, mikäli liikenne siirrettäisiin julkiseksi palveluksi. Yksityistämisen peruuttaminen ei maksaisi mitään, mikäli se tehdään yksityisen junayhtiön toimilupakauden päättymisen yhteydessä.

Kolmasosa säästöstä tulisi, kun yksityisten junayhtiöiden 714 miljoonan euron voittoa ei enää maksettaisi osakkeenomistajille.

Action for Railin kampanja-animaatio YouTubessa.

Heikki Jokinen / Vapaa toimittaja