Vuonna 2009 SAK ja liitot panostavat jäsenhankintaan
Vuosi 2009 on SAK:ssa ja sen jäsenliitoissa omistettu jäsenhankinnalle. Kampanjoinnin tavoitteena on herätellä järjestäytymättömiä työntekijöitä liittymään ammattiliittoon. Kohderyhmänä ovat alle 30-vuotiaat nuoret ja maahanmuuttajat.
Jäsenhankintaa tehdään paitsi perinteiseen tapaan työpaikoilla myös jalkautumalla kaduille ja nuorten tapahtumiin. Uusina keinoina käyttöön otetaan palkatut jäsenhankkijat, nuorten suosimat sähköiset foorumit ja tekstiviestit.
– Tärkeimmän jäsenhankintatyön tekevät yhä luottamusmiehet ja ammattiosastojen aktiivit, SAK:n järjestöpäällikkö Reijo Paananen toteaa.
– Jäsenyyskampanjalla kuitenkin tavoitamme suurempia joukkoja ja vetoamme myös sellaisiin nuoriin, joita ay-liike ei tavanomaisin keinoin ehkä edes tavoita. SAK:n ja liittojen yhteinen kampanja tarjoaa mahdollisuuden kokeilla uusia ratkaisuja, joita yksittäinen liitto ei välttämättä lähtisi kokeilemaan.
Vuoden 2009 kampanja pyörähtää käyntiin 19. tammikuuta, jolloin liittojen ja SAK:n aktiivit jalkautuvat suurimpien kaupunkien kaduille ja kampanjasivusto aukeaa.
Kampanjan käynnistyessä kaikkien jäsenten toivotaan aktivoituvan hankkimaan uusia jäseniä.
– Jäsenhankinta on yhteinen ponnistus, Reijo Paananen muistuttaa.
Jäsenhankintavuoden aikataulu
1. vaihe 19.1.-8.2.2009
- Jalkautuminen suuriin kaupunkeihin
- Nettikampanja käynnistyy
2. vaihe 25.5.-7.6.2009
- Jalkautuminen festareille (24.5.-21.6.)
- Nettikampanja jatkuu
- Tekstiviestikampanja alle 30-vuotiaille liittoon kuulumattomille
3. vaihe 10.-16.8.2009
- Tekstiviestikampanja työelämään siirtyville