Työtaistelutoimia keskeytetty – ammattiliitot käsittelevät hallituksen uutta ehdotusta hallinnoissaan

SAK:n hallitus päätyi perjantaina suosittelemaan jäsenliitoilleen, että ne käsittelevät maan hallituksen torstaina 25.10. antaman esityksen hallinnoissaan. Kukin liitto tekee sen perusteella päätöksen työtaistelujen jatkosta.
29.10.2018 14:47 Updated 09.11.2018 14:44
Teollisuusliiton keskustoimisto Hakaniemessä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Teollisuusliitto lopettaa järjestöllisten toimien valmistelun

Teollisuusliiton hallitus on päättänyt, että liiton järjestöllisten toimien valmistelu voidaan kokonaan lopettaa. Liitto edellyttää Sipilän hallituksen vievän irtisanomislain kolmikannassa sovitussa muodossa eduskunnan käsiteltäväksi.

Lue lisää Teollisuusliiton sivuilta

JHL: Poliittinen työtaistelu on tältä erää ohi

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on lopettanut polittiiset lakot sillä oletuksella, että irtisanomislakia koskeva lakiesitys annetaan eduskunnalle kolmikantaisen valmistelun mukaisena. JHL seuraa aktiivisesti lainvalmistelun edistymistä.

Lue lisää JHL:n sivuilta

PAM: Irtisanomissuojaan liittyvät työtaistelutoimet peruttu

PAMin hallitus katsoo irtisanomista koskevien lakimuutosten valmistelutyön toteutuneen toivotulla tavalla ja peruu kaikki aiemmin asettamansa työtaistelutoimenpiteet. PAM edellyttää, että esitys eduskunnalle annetaan kolmikannassa sovitussa muodossa.

Päätös ei koske vartiointialan työehtosopimusneuvotteluun liittyviä työtaistelutoimenpiteitä.

Lue lisää PAMin sivuilta

SEL peruu poliittisen lakon

Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL peruu elintarvikealan työntekijöiden poliittisen lakon. Jos maan hallitus ei anna esitystä eduskunnalle kolmikannassa sovitussa muodossa, on SEL:llä valmiudet tehdä nopealla aikataululla päätöksiä uusista työtaistelutoimista yhdessä muiden SAK:laisten liittojen kanssa.

Lue lisää SEL:n sivuilta

AKT keskeyttää toistaiseksi poliittiset työtaistelutoimet

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n hallitus on päättänyt keskeyttää toistaiseksi Sipilän hallituksen ajaman ns. irtisanomislain vastaiset poliittiset työtaistelutoimet. Jos uuden lakiesityksen jatkovalmistelussa siihen tehdään heikennyksiä, niin AKT:n hallitus arvioi tilanteen uudelleen. Poliittisia työtaistelutoimia ei siten rajata työkalupakista vielä tässä vaiheessa kokonaan pois,

Lue lisää AKT:n sivuilta

Sähköliitto: Kolmen päivän lakko metsäteollisuudessa ja erityisaloilla keskeytetty

Kolmipäiväinen työtaistelu, johon Sähköliiton mekaanisen metsäteollisuuden sopimusalalla ja erityisaloilla työskentelevät jäsenet osallistuivat, on keskeytetty. Työntekijät palasivat vuorolistan mukaisiin työvuoroihinsa lauantaina 27. lokakuuta kello 6.

Lue lisää Sähköliiton sivuilta

Veturimiesten liitto keskeyttää työtaistelutoimenpiteen valmistelun

Veturimiesten liitto keskeyttää irtisanomislakiin kohdistuneen työtaistelusuunnitelman valmistelun ja jää seuraamaan pääministerin lupaamaa irtisanomislain perusteiden kolmikantaista valmistelua.

Lue lisää Veturimiesten liiton sivuilta

Lisätietoja hallituksen irtisanomislakiehdotuksesta ja ammattiliittojen toimista osoitteessa www.sak.fi/viimeinenniitti.