Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työpaikkaohjaajia tuettava työ…

Uutinen

Työpaikkaohjaajia tuettava työssään

Saana Siekkinen

Työpaikalla tapahtuvaa oppimista halutaan edistää ja työssäoppimispaikkojen saatavuus turvata. SAK ja 22 muuta järjestöä allekirjoittivat 23. syyskuuta yhdessä valtion ja kuntien kanssa asiaa koskevan suosituksen.

Merkittävä osa ammatillisesta oppimisesta tapahtuu työpaikoilla, koska työssäoppimista on jatkuvasti lisätty ammatillisessa koulutuksessa. Suosituksen mukaan työssäoppimiseen tulee olla mahdollisuus, ja sitä on myös kehitettävä suhdanteista riippumatta.

– Työssäoppijoiden ohjaus on tärkeä tehtävä työpaikoilla, ja siksi siihen on oltava riittävästi resursseja. On pidettävä huoli, että työpaikkaohjaajat saavat riittävän koulutuksen ja heille varataan riittävästi aikaa opiskelijoiden ohjaukseen. Tämä hyödyttää sekä opiskelijaa että työpaikkaa, korostaa koulutus- ja työvoima-asioiden päällikkö Saana Siekkinen SAK:sta.

Oppisopimuksella opiskelevien määrä kasvaa

Oppisopimusopiskelijoiden määrä on 2000-luvun aikana kaksinkertaistanut. Vuonna 2008 oppisopimuskoulutukseen osallistui peräti yli 70 000 opiskelijaa. Heidän koulutuksensa tapahtuu pääasiassa työpaikalla, joten heidän kannaltaan hyvin hoidettu työpaikkaohjaus ja arviointi ovat ensiarvoisen tärkeitä.

Valtion puolelta uuden suosituksen allekirjoittivat pääministeri Kiviniemi, työministeri Sinnemäki ja opetusministeri Virkkunen. Allekirjoittaneet sitoutuvat yhteistyöllä kehittämään oppilaitosten työelämäyhteyksiä, opettajien työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja opetuksen työelämävastaavuutta.

– Opiskelijoille on tärkeää saada kosketus työelämään jo opintojen aikana. Ensimmäinen oman alan työpaikka löytyy usein opiskeluaikana muodostettujen yhteyksien kautta, sanoo työministeri Anni Sinnemäki.

Suositus on nyt laajennettu koskemaan ammatillisen koulutuksen lisäksi myös perusopetusta, lukiokoulutusta, korkeakoulutusta sekä työvoimakoulutusta.

Suosituksen tavoitteena on edistää

&#;8226 työpaikalla tapahtuvaa oppimista

• koulutuksen työelämävastaavuutta

• osaamisen hankkimista ja ammattitaidon ylläpitoa

• ammattitaitoisen työvoiman saatavuutta

• työelämään siirtymistä

• työttömien ja työttömyysuhan alaisten mahdollisuutta uudistaa osaamistaan

• työhyvinvointia ja -turvallisuutta

• innovaatiotoimintaa työpaikoilla ja koulutuksessa