Työmarkkinajärjestöt: Liikenteeseen lisävaroja budjettiriihessä
Hallituksen on syytä aloittaa pitkäjänteinen liikenteen kehittäminen heti ensimmäisestä budjetistaan, toteavat työmarkkinakeskusjärjestöt yhteisenä kantanaan, ja odottavat hallitukselta lisää määrärahoja liikenneväyliin elokuun lopun budjettiriihessä.
Toimiva logistinen järjestelmä on keskeinen edellytys suomalaisen kilpailukyvyn ja työllisyyden ylläpitämiselle ja kehittämiselle. Yritysten kuljetukset ja työvoiman liikkuminen edellyttävät tasaista ennakoitavaa palvelutasoa kaikkina aikoina koko liikenneverkolla.
Perusväylänpidon rahoitustaso on vuosikausia ollut riittämätön, vajaus on jopa viidennes tarpeesta. Huonokuntoisten teiden ja ratojen määrä lisääntyy kymmenellä prosentilla vaalikaudessa. Perusväylänpidon laiminlyöntien vaikutukset ovat dramaattisia pitemmällä aikajänteellä. Liikenteen tehokkuus ja turvallisuus heikkenevät peruskorjausten ja ylläpidon puutteessa.
E18-moottoritien Turusta Vaalimaalle on määrä valmistua seuraavan kahden hallituskauden aikana, vuoteen 2015 mennessä. Kyseessä on investointi liikenneturvallisuuteen sekä koko kansainvälisen kilpailukyvyn ja erityisesti Venäjän kaupan vahvistamiseen. Yhteysvälin Helsinki&#;8211Vaalimaa (ml. Kehä III) parantamisesta tarvitaan päätös ja varat suunnittelun käynnistämiseen.
Kehärata on tärkeä pääkaupunkiseudun työpaikkaliikenteen, työvoiman liikkumisen, asuntopolitiikan ja kestävän kaupunkiliikkumisen kannalta. Kehäradan suunnittelu on käynnistettävä mahdollisimman pian, eikä hanketta saa enää lykätä.
Merkittäviä liikenneinvestointeja on päättymässä vuoden 2008 aikana, mikä vapauttaa voimavaroja uusiin hankkeisiin tulevina vuosina.
Työmarkkinajärjestöjen mielestä budjettiriihessä on käsiteltävä myös meriväylien kehittämistä. Meriliikenteeltä on kerätty liikaa väylänmaksua usean vuoden ajan. Väylämaksun suuruus määräytyy lain mukaan vesiväylänpidon kustannusten perusteella. Ylimääräiset jo kerätyt varat tulee kohdentaa vesiväylien ylläpitoon ja kehittämiseen.
EK
SAK
STTK
AKAVA
KT
KiT