Tarveharkinta ei estä kansainvälisten osaajien palkkaamista

Ulkomaisten työntekijöiden työlupien tarveharkinta ei koske kansainvälisten asiantuntijoiden rekrytointia, muistuttaa SAK. Tarveharkinta liittyy vain työntekijäammatteihin eli suorittavan tason työhön.
17.08.2017 15:34

– Tarveharkinnan tarkoituksena on huolehtia työmarkkinoilla jo olevan työvoiman mahdollisuuksista työllistyä ja ulkomaalaisten työntekijöiden oikeusturvasta. Sen poistaminen duunarialoilta ei ole perusteltua tilanteessa, jossa työttömyysluvut ovat korkeita ja työolojen valvonta puutteellista, maahanmuuttopolitiikan asiantuntija Eve Kyntäjä korostaa.

– Kansainvälisten asiantuntijoiden rekrytointia ja start-up-yrittäjien lupaprosessin sujuvoittamista vastaan meillä ei ole yhtään mitään, kunhan heidän työehtonsa ovat kunnossa.

SAK lyhentäisi myös tarveharkintaan perustuvien lupien käsittelyaikoja ja sujuvoittaisi lupaprosesseja.

– Resurssien lisääminen lupia käsitteleviin TE-toimistoon ja Maahanmuuttovirastoon on kaikkien etu, Kyntäjä painottaa.

Hän muistuttaa tarveharkinnasta luopumisen ikävistä kokemuksista esimerkiksi Ruotsissa. Malmön yliopiston tutkimuksen mukaan työntekijöitä on haettu ulkomailta lähinnä ylitarjonta-aloille työvoimapulasta kärsivien alojen sijaan.

– Ruotsin ammattiliittojen mukaan tarveharkinnasta luopuminen on lisännyt työntekijöiden hyväksikäyttöä ja työluvista käytävää laitonta kauppaa. Ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä ja työperäistä ihmiskauppaa esiintyy jo nyt Suomessa yhä enemmän ja nimenomaan ravintola-, siivous-, rakennus- ja maatalousaloilla.