SAK:n Katja Syvärinen vappupuheessaan: Rakenteellinen palkkavika voidaan korjata palkkaohjelmalla ja rahalla

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen kehottaa korjaamaan suomalaisen työelämän perusteettomat palkkaerot. Rakenteellisen palkkavian oikaiseminen edellyttää Syvärisen mukaan työmarkkinaosapuolten välisiä neuvotteluja, palkka-avoimuutta ja alipalkkauksen kriminalisointia.
01.05.2022 11:59
SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen. Kuva: Patrik Lindström.

– Kun nais- ja matalapalkka-alojen tilannetta ei voi enää entisen maailman tapaan korjailla tulopoliittisilla sopimuksilla, tarvitaan erilaisia keinoja, Katja Syvärinen toteaa.

– Palkkavika korjataan ymmärtämällä eri alojen todellinen tilanne palkkojen ja työn vaativuuden osalta. Se korjataan neuvottelemalla ratkaisuista työmarkkinaosapuolten kesken. Rakenteellista palkkavikaa voi korjata huolella laaditulla palkkaohjelmalla ja rahalla.

Toinen hyvä työkalu rakenteellisen palkkavian korjaamiseksi on Syvärisen mukaan palkka-avoimuus. Sitä on tällä hallituskaudella edistetty lainsäädäntöhankkeella ja se etenee myös Euroopan unionissa.

– Palkka-avoimuus varmistaa, että mahdolliset epäilyt perusteettomista palkkaeroista voidaan myös todentaa eikä epäilyksille ja luuloille jää turhaan tilaa. Palkka-avoimuus ei lisää kateutta, se vähentää sitä. Kun viat tunnistetaan, ne voidaan täsmäkorjata, Syvärinen perustelee.

Perusteettomia palkkaeroja voidaan poistaa myös alipalkkauksen kriminalisoinnilla ja työmarkkinarikollisuuden tuntuvammalla sanktioinnilla. Työntekijöiden hyväksikäyttöä tapahtuu kaikkein eniten siellä, missä palkat ovat alhaisia, työsuhteet epävarmoja ja työntekijät riippuvaisimpia työnantajastaan.

– Jos kiinnijäämisen riski on olematon ja kiinni jäämisestä ei seuraa kuin velvoitteiden viivästetty hoitaminen, yhteiskunta ennemminkin kannustaa kuin estää väärinkäytöksiä. Tarvittaessa ammattiliitolla tulisikin olla mahdollisuus nostaa kanne työntekijän puolesta, SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen sanoo.

Katja Syvärinen puhui tänään Salon torilla järjestetyssä työväen vappujuhlassa. Hän pitää puheen myös Turun Vähätorin perhevappujuhlassa, joka alkaa kello 12.30.

Lue Katja Syvärisen koko vappupuhe
Tutustu listaan SAK:laisista vappujuhlista