SAK:n ja liittojen "Viidakon lait" -mainos palkittiin
Mainosalan ammattilaisten mielestä SAK:n ja liittojen ”Viidakon lait eivät enää ole voimassa” oli viime vuoden parhaita tv-mainoksia. Mainos palkittiin Vuoden huiput -kilpailussa torstaina tv- ja elokuvamainonnan erikoispalkinnolla ja kunniamaininnalla. Mainosalan ammattilaisten Grafia ry:n järjestämän Vuoden huiput -kilpailun tv- ja elokuvamainosten sarjaan oli ilmoitettu yhteensä 165 mainosspottia. Mainoksille jaettiin kultahuippu, kaksi hopeahuippua, erikoispalkinto sekä kuusi kunniamainintaa.
Tv-mainos on osa SAK:n ja liittojen samannimistä jäsenkampanjaa, jonka kohderyhmänä olivat työelämään tulevat nuoret aikuiset. Tutkimukset osoittavat, että nuoret kyllä suhtautuvat ammattiliittoihin myönteisesti, mutta varsinainen jäsenyyspäätös tehdään yhä myöhemmin. Liittymistä hidastavat mm. työurien epävakaus, työelämän muutos sekä pidentyneet opiskeluajat.
Tammi-helmikuun vaihteessa toteutettu SAK:n ja liittojen jäsenkampanja ”Viidakon lait eivät enää ole voimassa” -kampanja sai suomalaisilta hyvän vastaanoton. TNS-Gallupin helmikuussa toteuttamassa haastattelututkimuksessa enemmistö kampanjan havainneista arvioi sen lisänneen nuorten halukkuutta liittyä ammattiliiton jäseneksi. Kampanjan luonnehdittiin mm. puhuttelevan nuoria ja ottavan sopivan rohkeasti kantaa. Usein toistettuja olivat myös luonnehdinnat ’onnistunut’, ’kiinnostava’, ’luo puheenaiheita’ ja ’tarpeellinen’. Nuoret ja ammattiliittojen jäsenet antoivat kampanjasta erityisen myönteistä palautetta.
Kampanja sai varsin paljon myös suoraa myönteistä palautetta. Kriittistä palautetta antoivat suoraan lähinnä eräät yrittäjät, jotka ottivat erityisesti tv-mainoksessa kuvatun ”viidakkotyöelämän” henkilökohtaisesti. Mainoksessa ei kuitenkaan viitattu mihinkään olemassa oleviin yrityksiin, vaan kuvattiin pilke silmäkulmassa, millaista voisi elämä olla työpaikalla, jos viidakon lait vielä olisivat voimassa. Kampanjan viestinä oli, että ammattiliittojen kautta ihmiset ovat hankkineet oikeuksia työelämässä – ja ammattiliiton avulla näistä oikeuksista on tarvittaessa myös helpompi pitää kiinni.
Kampanjan suunnittelusta vastasi mainostoimisto Result. Tv-mainoksen toteutti Elohopea-filmi Oy, ohjaajana Pete Riski. Tv-mainoksen voi katsella osoitteessa www.liityammattiliittoon.fi.
Lisätietoja
SAK:n viestintäpäällikkö Sari Aalto-Matturi, puh. 0400 508 234