SAK:n hallinto uudistui – tutustu edustajiston puheenjohtajistoon ja hallitukseen

SAK:n uusi edustajisto valitsi järjestäytymiskokouksessaan tiistaina 25.8. itselleen puheenjohtajiston sekä järjestön hallituksen ja puheenjohtajan. Edustajiston nimittämä hallitus puolestaan valitsi keskuudestaan uuden varapuheenjohtajan ja asetti työvaliokunnan.
27.08.2020 12:01 Päivitetty 27.08.2020 13:38
SAK:n edustajiston puheenjohtajistoon valittiin Mika Byman, Jarmo Markkanen ja Annika Rönni-Sällinen. Kuva: Patrik Lindström

Edustajiston puheenjohtajana jatkaa Palvelualojen ammattiliiton PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen. Hän toimi myös edellisen edustajiston puheenjohtajana sen jälkeen, kun PAMin aiempi puheenjohtaja Ann Selin väistyi tehtävästä kesällä 2019.

Edustajiston ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Jarmo Markkanen Teollisuusliitosta ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Mika Byman Julkisten ja hyvinvointialojen liitosta JHL:stä. Molemmat ovat uusia tehtävissään. Markkanen toimii muhoslaisen Hydnum Oy:n pääluottamusmiehenä ja Byman Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän Kymsoten pääluottamusmiehenä.

Hallitukseen 19 jäsentä ja uusi varapuheenjohtaja

Jarkko Eloranta

Suomen suurimman palkansaajakeskusjärjestön puheenjohtajaksi valittiin uudestaan Jarkko Eloranta. Hän on johtanut SAK:ta vuodesta 2016. Lue uutinen Elorannan valinnasta.

SAK:n hallitukseen valittiin puheenjohtajan lisäksi 18 jäsentä sekä heille henkilökohtaiset varajäsenet. Lisäksi hallitukseen nimitettiin 11 yleisvarajäsentä. Hallituksen jäseninä on muun muassa useita SAK:laisten ammattiliittojen puheenjohtajia. Löydät listan hallituksen jäsenistä ja varajäsenistä täältä.

Katja Syvärinen

Hallitus valitsi varapuheenjohtajakseen Katja Syvärisen. Hän on viimeksi toiminut vanhempana neuvonantajana viestintätoimisto Kaskas Mediassa ja aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI:ssä. Lue uutinen Syvärisen valinnasta.

Katja Syvärinen toimii myös SAK:n järjestöosaston johtajana ja kuuluu SAK:n johtoryhmään. Hallituksen edellinen varapuheenjohtaja Matti Huutola on siirtymässä eläkkeelle.

Lisäksi SAK:n hallitus valitsi työvaliokuntaan seitsemän jäsentä ja heille varajäsenet. Työvaliokunta muun muassa käsittelee ajankohtaisia edunvalvonnallisia linjauksia ja valmistelee muita hallituksen kokouksen asioita. Lista valiokunnan jäsenistä löytyy täältä.

Edustajisto käyttää SAK:ssa ylintä päätösvaltaa

Uusi edustajisto oli ensimmäistä kertaa koolla tiistaina Helsingin Kalastajatorpalla. Alun perin kokous oli tarkoitus pitää kesäkuun alussa, mutta se siirrettiin koronatilanteen takia.

Henkilövalintojen lisäksi edustajisto kävi kokouksessa yleiskeskustelun ajankohtaisista asioista, hyväksyi viime vuoden toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen sekä päätti jäsenmaksuun suuruudesta. Edustajisto myös hyväksyi kaikki jäsenliittojen jättämät 15 esitystä sekä SAK:n hallituksen niistä antamat lausunnot ja päätösesitykset.

SAK:n 17 jäsenliittoa saavat paikkoja edustajistoon jäsenmääriensä mukaan. Uudessa edustajistossa on 113 edustajaa: 47 naista ja 66 miestä. Heidät toimikautensa on nelivuotinen ja päättyy vuonna 2024. Edustajien nimet löydät täältä.

Katso tallenne edustajiston järjestäytymiskokouksesta

Katso tallenne edustajiston kokouksen mediatilaisuudesta