Reilu peli ja samat säännöt myös urheiluvaatteiden tuotantoon
Ammattiliittojen kampanjateltalla Helsingin Kaisaniemessä valitaan kylän paras ompelija ja arvaaja
Koskevatko urheilukilpailujen reilu peli ja samat säännöt myös urheiluvaatteiden ja -välineiden tuotantoa? Miksi lenkkitossujen tekijä saa sadan euron tossuista vain viisikymmentä senttiä? Onko oikein, että urheiluhousujen ompelija voi joutua tekemään pakollista ylityötä jopa 45 tuntia viikossa ja ansaitsee silti vain 30 senttiä tunnissa?
Nämä kysymykset nousevat esiin kampanjateltalla, jonka ammattijärjestöt pystyttävät viikonlopuksi Maailma kylässä -festivaalin kisakylään Helsinkiin. Telttaan koottava näyttely ja toimintapiste herättää käytännön esimerkkien avulla keskustelua urheiluvaateteollisuuden tuotanto-oloista ja merkkituotteiden monimutkaisista hankintaketjuista.
Teltalla käydään viikonlopun aikana leikkimielisiä kisoja, joissa valitaan mm. kylän paras ompelija ja kylän paras arvaaja. Arvauksen kohteena on lenkkitossujen alkuperämaa ja aineistona kasa satunnaisesti helsinkiläisistä myymälöistä hankittuja lenkkareita.
Teltassa on esillä myös virallisin Helsinki2005-kisatunnuksin varustettu Mizuno-mallinukke. Sen vaatteet on kisaorganisaatiolle lahjoittanut elokuisten yleisurheilun MM-kisojen pääsponsori. Joka ainoa Mizunon vaatekappale lippiksestä lenkkareihin on valmistettu Kiinassa. Millaisissa tuotanto-oloissa ja millaisin työehdoin, siitä Mizuno ei ole toimittanut tyhjentävää tietoa, kampanja muistuttaa.
Reilu peli, samat säännöt -kampanja on osa kansainvälisen ammattiyhdistysliikkeen ja eräiden suurten kansalaisjärjestöjen hanketta, joka pyrkii kiinnittämään huomiota urheiluvaatteiden ja -välineiden alkuperään ja tuotanto-olosuhteisiin. Tavoitteena on varmistaa se, että mahdollisimman suuri osa aktiiviurheilijoiden ja urheilun harrastajien käyttämistä välineistä ja vaatteista olisi valmistettu sosiaalisesti ja eettisesti kestävällä tavalla, siis säädyllisissä työoloissa, säädyllisin työehdoin ja ihmisoikeuksia kunnioittaen. Play Fair at the Olympics -kampanja alkoi Ateenan kesäolympialaisten alla keväällä 2004 ja jatkuu Pekingin kisoihin saakka.
Valtaosa maailmalla myytävistä urheiluvaatteista ja -välineistä syntyy nimettömissä tehtaissa, joille on yhteistä äärimmilleen kiristetty työtahti ja pohjaan painetut palkat. Play Fair at the Olympics -kampanjan keräämien tietojen mukaan tunnetutkin maailmanmerkit teettävät tuotteitaan alihankkijoilla, joiden työolot eivät kestä kriittistä tarkastelua.
Helsingissä elokuussa järjestettävät yleisurheilun MM-kisat ovat suomalaisten liittojen kampanjalle lämmittelykierros, jonka aikana kootaan kokemuksia ja solmitaan yhteyksiä mm. urheilujärjestöihin ja alan suomalaisiin yrityksiin. Tavoitteena on vahvistaa tuotteiden alkuperää koskevaa tietoisuutta erityisesti urheiluväen piirissä ja huolehtia siitä, että sosiaalisesta vastuusta tulee ajan mittaan keskeinen osa yhteiskunnallista viestiä, jonka suuret urheilutapahtumat välittävät maailmalle. Kampanjan alkuvalmistelujen yhteydessä on käyty keskusteluja mm. Helsingin kisaorganisaation kanssa.
Reilu peli, samat säännöt -kampanjaa koordinoi Suomessa ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK. Kampanjan taustaryhmässä on mukana edustajia kaikista kolmesta palkansaajakeskusjärjestöstä.
Taustatietoa kampanjasta on mm. SASKin kotisivuilla osoitteessa: http://www.sask.fi/uutiset/helsinkipeking1411.htm. Sivuilla on linkit myös kansainvälisen Play Fair at the Olympics -kampanjan aineistoihin.
Kampanjan taustaryhmän yhteyshenkilö SASKissa:
Jukka Pääkkönen, sähköposti jukka@sask.fi , puhelin 0207 699 828 (toimisto ja gsm)