Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Rataliikenteen kilpailuttamine…

Uutinen

Rataliikenteen kilpailuttaminen ei ole kenenkään etu (14.02.)

Veturimiesten Hannola arvostelee liikenneministeriötä

Veturimiesten liiton puheenjohtaja Markku Hannola arvostelee liikenne- ja viestintäministeriön omistajapolitiikkaa VR-yhtiöissä. Ministeriössä tehtaillaan Hannolan mukaan jatkuvasti hankkeita, joiden tarkoitus on rautatieliikenteen yksityistäminen ja avaaminen kilpailulle.

– Liikenneministeriölle tuloutetaan vuosittain monta sataa miljoonaa ratamaksuina ja muina tuloina VR-yhtymältä. Kuka ne rahat sitten saa, jos liikennöintiä hoitaa esimerkiksi ranskalainen firma, kysyy Hannola.

Hannola esitti näkemyksiään SAK:n kuljetusalan liittojen hallitusten yhteiskokouksessa keskiviikkona. Paikalla oli myös liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Juhani Korpela, joka oli kutsuttu kokoukseen esittelemään ministeriön näkemyksiä ja kuulemaan kuljetusalan liittojen palautetta.

Rataliikenteen avaaminen kilpailulle johtaisi Hannolan mukaan synergiaedun menettämiseen.

– Synergiaetua syntyy nyt esimerkiksi kun vedetään henkilöjuna päivällä vaikkapa Imatralle päivällä ja yöllä voidaan ajaa samalla miehistöllä tavaraliikennettä takaisin Helsinkiin. Jos jompikumpi osa otetaan VR:ltä pois ja annetaan ulkomaiselle yhtiölle, niin siinä menetetään synergiaetu.

– Vastustamme henkeen ja vereen tällaisia hankkeita. Synergiaedun menetys ei koidu rautatieliikenteen hyödyksi. Eivät esimerkiksi Englannin kokemukset tässä asiassa ole kovin hyviä.

Hannolan mukaan raideliikenteen ammattijärjestöt ovat joutuneet jatkuvasti taistelemaan erilaisia kilpailuttamishankkeita vastaan, jotka ovat nousseet esiin muun muassa EU:ssa.

– Aina kun yksi kilpailutushanke on onnistuttu torjumaan, on uusia noussut tilalle, Hannola toteaa.

Veturimiesten puheenjohtajaa huolestuttaa liikenneministeriön uusin työryhmä, johon ei ole kelpuutettu sen paremmin henkilöstöjärjestöjen kuin VR-yhtymänkään edustusta. Hannolan tiedon mukaan tarkoitus on jälleen uudelta kantilta miettiä mahdollisuuksia rataliikenteen osittaiseen avaamiseen kansainväliselle kilpailulle.

– On hyvin omituista, että tällainen työryhmä asetettiin ihan hissun kissun, arvostelee Hannola. (UP)