Palvelualoilla työskentelevät kaipaavat tietoa eettisyydestä
Palvelualojen ammattiliitto PAM:n TNS Gallupilla teettämän tutkimuksen mukaan palvelualoilla työskentelevät työntekijät kaipaavat tarkempaa perehdytystä myymiensä tuotteiden taustoihin. Selvityksen mukaan selkeä enemmistö (57 %) ei ollut saanut lainkaan perehdytystä myymiensä tuotteiden taustoihin.
Työntekijät kokivat tietämyksensä riittämättömäksi erityisesti tuotteiden valmistukseen liittyvän työvoiman käytöstä ja ympäristövaikutuksista. Sen sijaan kohtuullisesti tiedettiin tuotteen valmistajasta tai valmistusmaasta.
PAM:n puheenjohtaja Ann Selin vaatiikin alalle eettistä ohjeistusta. Hänen mukaansa yritysten on huolehdittava eettinen informaatio asiakkaiden saataville.
– Palvelualojen eri toimijoiden on otettava eettiset asiat vakavasti ja ryhdyttävä tekoihin tilanteen parantamiseksi. Työmarkkinajärjestöt voivat osaltaan mahdollistaa kehitystä ja edesauttaa sitä esimerkiksi sopimalla palveluiden eettisistä pelisäännöistä, Ann Selin toteaa.
PAM:n teettämä eettistä ostamista koskeva selvitys toteutettiin kesäkuun alussa. Siihen tiedusteltiin suomalaisten kuluttajien sekä kauppojen ja ravintoloiden henkilökunnan mielipiteitä tuotteiden ja palvelujen alkuperään liittyvistä asioista.