MastDo-kampanja kannustaa ennaltaehkäisemään masennusta
Kampanja masennuksesta johtuvan työkyvyttömyyden voittamiseksi käynnistyy työpaikoilla tänään. Kampanjan takana ovat sosiaali- ja terveysministeriö ja työmarkkinajärjestöt sekä sosiaali- ja terveysalan toimijoita.
Masennuksen takia jää 4 000 suomalaista vuosittain työkyvyttömyyseläkkeelle. Masennuksesta johtuvat pitkät sairauspoissaolot ja lopulta eläkkeelle jääminen ovat työpaikoille haaste työurien katkeamisen ja hiljaisen tiedon menettämisen takia. Masennusperusteisista sairaspäivärahoista ja työkyvyttömyyseläkkeistä kertyy myös yhteiskunnalle iso lasku, joka vuonna 2009 oli 633 miljoonaa euroa.
Masennus kohdistuu myös SAK:laisiin työntekijöihin. Tutkimuksen mukaan mielenterveyden häiriöihin perustuva työkyvyttömyyseläkkeiden alkavuus on kaikkein vanhimpia työikäisiä lukuun ottamatta suurempaa työntekijäammateissa kuin asiantuntija-ammateissa.
&#;8211 Yksikään elämäntapatekijä ei altista psyykkiselle rasittuneisuudelle niin paljon kuin työyhteisön epäedulliset kuormitustekijät. Johtamisen oikeudenmukaisuus, yhteistyö- ja vaikutusmahdollisuudet vähentävät psyykkistä rasittuneisuutta, muistuttaa SAK:n kehittämispäällikkö Marja Erkkilä.
Esimiestyöllä iso merkitys
Esimiestyöllä onkin ratkaiseva merkitys niin ennaltaehkäisyssä kuin sairaslomalta työhönpaluussa. Myönteinen ja vastaanottava asenne työpaikalla auttaa palaajaa. Toisinaan tarvitaan myös työtehtävien muutoksia, jotka on hyvä suunnitella yhdessä työntekijän kanssa.
Myös työterveyshuolto voi olla apuna esimerkiksi työntekijän palatessa töihin pitkältä sairauslomalta. Joustavaa paluuta tukee esimerkiksi osasairauspäiväraha, jonka käyttö helpottui vuoden 2010 alusta.
MastDo-kampanjassa rohkaistaan työpaikkoja sopimaan yhteisistä toimintatavoista, joilla työssä selviytymisen ongelmiin tartutaan ajoissa. Kampanjassa jaetaan tietoa sekä työntekijöille että työnantajille. Tarkoitus on kannustaa työyhteisöjä lisäämään työhyvinvointia ja toimimaan joustavasti sekä arvioimaan omaa toimintaansa. Kampanja kestää helmikuun 2011 loppuun.
Kampanja on osa masennusperäisen työkyvyttömyyden vähentämiseen tähtäävää Masto-hanketta.