Lukioiden ja ammatillisen koulutuksen yhteistyötä lisättävä
Sitra ja SAK samoilla linjoilla?
Ajatus lukioiden ja ammatillisen koulutuksen nykyistä likeisemmästä yhteistyöstä on kirjattu SAK:n tavoitteisiin seuraavalle hallituskaudelle 2003-2007. Suomen itsenäisyyden juhlavuoden rahaston Sitran tuoreessa asiantuntijaraportissa esitetään puolestaan ajatus ammattilukioiden perustamisesta toisen asteen koulutukseen. Tämä väylä johtaisi suoraan työelämään ja jatko-opintoihin ammattikorkeakouluissa.
SAK:n ja Sitran yhteisenä lähtökohtana on tuoda liikkuvuutta nykyiseen jakoon toisen asteen yleissivistävän ja ammatillisen koulutuksen välillä. Työelämässä tarvittavat valmiudet liittyvät aikaisempaa enemmän yleisiin taitoihin: hyvä kielitaito, looginen ajattelu, yhteistyökyky ja oppimisen taidot ovat olennainen osa tämän päivän työelämän ammattitaitoa. Siksi raja yleissivistävän ja ammatillisen välillä hämärtyy.
Toinen molemmille yhteinen huolen aihe on päällekkäiskoulutus. Valtaosa ylioppilaista päätyy lukion jälkeen ammatilliselle uralle ja osa käy toisen asteen vielä uudestaan. Niistä ammattitutkintoa suorittavista, jotka eivät ole oppisopimussuhteessa, 71 % on ylioppilaita ja 63 % ammatillisen perustutkinnon suorittaneita. Osa ikäluokasta käy siis lukion ja toisen asteen ammatillisen koulutuksen ja vielä tämän jälkeen suorittaa työammattiin erikoistavan ammattitutkinnon.
Erojakin SAK:n ja Sitran esittämien mallien välillä löytyy. Sitra esittää uuden koulutusmuodon perustamista, kun taas SAK:n lähtökohtana on nykyisten toisen asteen koulumuotojen yhdentäminen. SAK:n malli tarkoittaisi yhtenäistä koulumuotoa, jossa oppilas voisi omilla valinnoillaan suuntautua jatko-opintoihin yliopistoissa tai ammattikorkeakouluissa tai valmistua suoraan työelämään. SAK:n mallissa opiskelija voisi vielä opintojensa kestäessä täsmentää tai korjata suuntautumistaan. Muutoin lopputulos olisi ilmeisen samankaltainen.
Toinen ero liittyy mallien toteuttamismahdollisuuksiin. Sitran esittämä erillinen, kolmas koulutusmuoto olisi mahdollinen vain suurimmilla paikkakunnilla, joissa ikäluokan koko riittäisi kolmeen opinahjoon. SAK:n esitys yhteistyössä toimivasta lukiosta ja ammatillisesta opetuksesta tarjoaisi mahdollisuuden pitää ikäluokka saman koulun piirissä ja avata siten mahdollisuuksia valinnaisuuteen opetuksen sisällä.
Lisätietoja
Sitran hanke ”Työelämän murros ja koulutuksen vastaus”
SAK:n tavoitteet seuraavalle hallituskaudelle 2003-2007
Jari-Pekka Jyrkänne, SAK:n työvoima- ja koulutuspoliittinen sihteeri