Kuntia kannustetaan reilun kaupan mukaisiin hankintoihin
Reilun kaupan edistämisyhdistys käynnistää tänään 9.5. Reilun kaupan kaupunki -kampanjan. Reilun kaupan kaupunki ja Reilun kaupan kunta ovat arvonimiä kunnille, jotka haluavat edistää hankinnoillaan kestävää kehitystä ja reilua kauppaa. Arvonimen myöntää Reilun kaupan edistämisyhdistys.
Reilun kaupan kaupunkien ja kuntien tulee täyttää viisi kriteeriä:
- Kunta ryhtyy käyttämään Reilun kaupan periaatteiden mukaan tuotettuja tuotteita ja antaa poliittisen tukensa arvonimen hakemiselle
- Kunnassa toimii Reilun kaupan kaupungin kannatustyöryhmä
- Reilun kaupan tuotteita on laajasti saatavilla ruokakaupoissa, kahviloissa, ravintoloissa ja hotelleissa
- Reilun kaupan tuotteita kulutetaan työpaikoilla, seurakunnissa ja muissa yhteisöissä
- Kunta osallistuu Reilun kaupan viikkoihin ja kasvattaa kaupunkilaisten tietoisuutta Reilusta kaupasta
Suomalaiset pitävät julkisten hankintojen eettisyyttä tärkeänä
Kunnat ja kaupungit tekevät vuosittain hankintoja yli 12 miljardilla eurolla. Näiden hankintojen osuus Suomen bruttokansantuotteesta on noin 7,3 prosenttia. Suomalaiset veronmaksajat kannustavat julkisia hankkijoita eettisille ostoksille: Taloustutkimuksen viime vuonna tekemän kyselyn mukaan 91 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä, että julkisin varoin tehtävissä hankinnoissa tuotteiden alkuperään kiinnitetään huomiota ja ettei julkisia varoja käytetä tuotteisiin, joiden tuottamiseen liittyy lapsityövoiman hyväksikäyttöä tai työntekijöiden oikeuksien polkemista.
– Kesäkuussa 2007 voimaan tullut uusi hankintalaki mahdollistaa entistä laajemman eettisten kriteerien käyttämisen julkisissa hankinnoissa. Kuntien ja kaupunkien ei siis tarvitse ostaa halvinta vaihtoehtoa, vaan kriteerinä voi käyttää esimerkiksi Reilun kaupan periaatteiden noudattamista, kertoo SAK:n kansainvälisten asioiden asiantuntija Pekka Ristelä.
Reilun kaupan kaupunki on kansainvälinen arvonimi. Eri puolilla maailmaa on jo yli 400 Reilun kaupan kaupunkia: muun muassa Bryssel, Malmö ja Rooma.
Reilun kaupan kaupunki -kampanjassa ovat mukana kaikki palkansaajien keskusjärjestöt eli SAK, STTK ja Akava. SAK:laisista ammattiliitoista kampanjassa ovat mukana Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL sekä Palvelualojen ammattiliitto PAM. Kampanja on toteutettu ulkoasiainministeriön kehitysyhteistyön tuella.