Kuljetusalan epäterveen kilpailun pelätään kasvavan
SAK on huolissaan eduskunnan kabotaasia koskevasta äänestyksestä, joka saattaa luoda Suomeen kahdet työmarkkinat. Päätöksellä ei myöskään enää turvata kansallisten määräysten toteutumista.
– Hallitus poisti viimeisetkin keinot valvoa laitonta kabotaasiliikennettä Suomessa. Tämä vääristää kilpailua ja asettaa kotimaiset kuljetusyritykset mahdottomaan kilpailuasetelmaan ja monet etenkin itäeurooppalaiset kuljettajat joutuvat sosiaalisen dumppauksen uhreiksi, SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen toteaa.
Kabotaasi tarkoittaa maan sisäistä kuljetusta kulkuneuvolla, joka on rekisteröity toiseen maahan. EU:n asetuksen mukaan liikenteenharjoittajat, joilla on yhteisön liikennelupa, voivat kansainvälisen kuljetuksen purkamisen jälkeen tehdä kolme kansallista kuljetusta toisessa jäsenvaltiossa.
EU:ssa on väljemmät säännöt
Suomen lainsäädännössä kabotaasi rajoitetaan kymmeneen kuljetukseen kolmen kuukauden aikana. Komission mukaan lisärajoitus ei ole perusteltu. Lisäksi asetuksen mukaan jokaiseen kabotaasikuljetukseen voi sisältyä useita lastaus- ja purkupaikkoja. Suomen lainsäädännön mukaan jokainen lastaus tai purku muodostaa kabotaasikuljetuksen.
– Kabotaasiliikenteen valvonnan ja oikeusvarmuuden kannalta on ollut välttämätöntä, että Suomi on tarkentanut EU-säädöksiä siitä, mikä on laillista kabotaasiliikennettä. Nyt lainsäädännöstä poistetaan ne tarkennukset, miten kabotaasiliikenteessä on laskettu kuljetusten määrä ja miten on määritelty toiminnan tilapäisluonteisuus, Hievanen selventää.
Kaikille kuljettajille samat oikeudet
SAK:laisen Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n mukaan kuljetusliitoilla ei ole mitään syytä vastustaa vapaata liikkuvuutta, jos lakeja ja asetuksia noudatetaan.
Järjestön mukaan on kuitenkin sinisilmäistä olettaa, että heikompia työehtoja noudattavien maiden kuljettajiin sovellettaisiin Suomen lain mukaisia työehtoja ja että he saisivat työehtosopimuksen mukaista palkkaa.
Kansalaisadressiin kerätään allekirjoituksia osoitteessa www.fairtransporteurope.fi kuljetusalan epäterveen kilpailun estämiseksi.