Hallitus luopui työntekijöitä eriarvoistavista esityksistään – uusi esitys aiempaa parempi

SAK:n ja liittojen kampanjointi ja työtaistelutoimet ovat tuottaneet tulosta. Maan hallitus on perääntynyt alkuperäisistä työntekijöitä eriarvoistavista esityksistään.
29.10.2018 14:42
SAK
Hallitus muutti esitystään irtisanomissuojan heikentämisestä pienissä yrityksissä työskenteleviltä. Kuva Gorilla.

Hallitus veti jo kesällä pois esityksen määräaikaisten työsuhteiden sallimisesta ilman perusteluja alle 30-vuotiaille vähintään kolme kuukautta työttömänä olleille nuorille.

Viime viikolla hallitus muutti aiempaa esitystään, jossa pienten alle 10 (alun perin hallitus esitti alle 20) hengen yrityksissä henkilöstä johtuva irtisanominen olisi ollut aiempaa helpompaa. Muutetussa esityksessä ei ole enää henkilöstömäärää vaan yrityksen koko otetaan huomioon irtisanomisperusteen kokonaisarvioinnissa, kuten nykyisinkin on oikeuskäytännössä tehty. Esityksen perustelutekstejä ei kuitenkaan vielä ole tehty.

Hallituksen uusi esitys sisältää asioita, joita SAK on ajanut.

Plussaa esityksessä ovat seuraavat asiat

1. Yrityksen tarkka henkilöstömäärä on poistettu irtisanomisen perusteista.
  2. Henkilöstä johtuvista syistä tapahtuneen irtisanomisen jälkeen karenssi lyhenee 90 päivästä 60 päivään.
  3. Hallitus ilmoitti, että se on valmis perustamaan kolmikantaiset työryhmät korjaamaan aktiivimalli ykköstä ja valmistelemaan aktiivimalli kakkosta eli omaehtoisen työnhaun mallia.
  4. Lisäksi pääministeri Juha Sipilä lupasi, että työsopimuslain irtisanomista koskevan lakimuutoksen perustelut laaditaan kolmikantaisesti yhdessä työmarkkinajärjestöjen edustajien kanssa.

Mitä SAK:n hallitus päätti perjantaina?

Hallitus suositteli, että jäsenliitot käsittelevät maan hallituksen uuden esityksen hallinnoissaan. Moni liitto ilmoitti SAK:n hallituksen kokouksen jälkeen keskeyttävänsä työtaistelutoimet toistaiseksi. Niitä ei ole kuitenkaan päätetty lopettaa.

Lue, millaisia päätöksiä ammattiliitot ovat tehneet työtaistelutoimien jatkosta.

Mitä tapahtuu seuraavaksi?

Tutustumme huolellisesti hallituksen muutettuun esitykseen irtisanomista koskevasta lakimuutoksesta. Selvitämme myös, mitä hallituksen lupaama kolmikantainen neuvotteleminen käytännössä tarkoittaa. Me edellytämme aitoa kolmikantaista sopimista ja aitoja vaikutusmahdollisuuksia.