Aikuisetkin tarvitsevat perustaitojen opetusta
Luku-, numero- ja ongelmanratkaisutaitojen opetus pitäisi jatkossa ottaa osaksi ammatillisen aikuiskoulutuksen ja työvoimakoulutuksen sisältöjä, sanoo SAK:n työelämäasioiden johtaja Saana Siekkinen.
Vasta julkaistun OECD:n maaraportin mukaan Suomessa yli 600 000 kansalaisella on heikot perustaidot, mikä vaikeuttaa muun muassa lukemista ja laskemista. Noin 40 prosenttia näistä ihmisistä on työttömänä.
– Ammatillisen koulutuksen reformi tarjoaa oivan mahdollisuuden huomioida aikuisten koulutuksessa myös perustaidot nykyistä paremmin, Saana Siekkinen sanoo.
Hän on huolissaan vähän koulutettujen aikuisten kohtalosta, kun koulutukseen käytettävät rahat vähenevät ja ammatillista koulutusta uudistetaan.
– Pelkkä omaehtoinen koulutukseen hakeutuminen ei riitä, vaan tarvitaan erityistoimia, jotta näitä ihmisiä kannustetaan opin tielle, Siekkinen kirjoittaa Ammattiosaamisen kehittämisyhdistyksen AMKEn blogissa.
SAK:n työelämäasioiden johtaja huomauttaa, että opintojenkin aikana on tultava toimeen.
– Siksi teemme parhaillaankin kovasti töitä sen eteen, että hallitus peruisi päätöksensä aikuiskoulutustuen romuttamisesta. Viisi vuotta sitten tehty aikuiskoulutustuen uudistus on mahdollistanut yhä suuremmalle joukolle työntekijöitä ammatin vaihdon ja työmarkkina-aseman parantamisen omaehtoisesti opintovapaalla.