Miksi sinunkin pitäisi tulla torille?

Blogi 29.01. 08:05 Eloranta Jarkko
Jarkko Eloranta

SAK ja STTK ovat esittäneet kutsun saapua Helsingin Senaatintorille mielenosoitukseen 1. helmikuuta kello 12 alkaen. Meillä on painava syy sanoa STOP nyt!

Hallitus näyttää luottavan siihen, että jos enemmistö suomalaisille hankalista päätöksistä viedään ensimmäisen vuoden aikana läpi, kukaan ei ehdi reagoida. Ihmisille selviää vasta jälkikäteen, miten valtavasta muutoksesta kokonaisuudessa on kyse. Hallitus paikkaa valtion taloutta ottamalla niiltä, joilla on vähiten. Työnantajia hellitään heikentämällä työntekijöiden asemaa.

Koneisto puskee tälläkin hetkellä nopealla tahdilla uusia lakimuutoksia. Hallitus pääsi aloittamaan täydellä teholla elokuussa ja ensimmäiset merkittävät heikennykset tulivat voimaan ensimmäinen tammikuuta.

Vauhtia lisää, että lakimuutosten sisältö näyttää olevan päätetty jo hallituksen ohjelmassa. Asiantuntijoiden ja edunvalvontajärjestöjen kuulemiset ovat olleet hallitukselle enemmän hallinnollista pakkopullaa kuin mahdollisuus pyöritellä asiaa eri näkökulmista ja altistaa sisältö etukäteen stressitestiin.

Miksi ihmiset eivät ole asettuneet kovemmin vastustamaan, vaikka demokratia antaa siihen mahdollisuuden? Ongelma on, että lakimuutosten ja leikkausten kokonaisuudesta on suhteellisen vaikeaa saada tolkkua ja kokonaiskuvaa. Yhdeksi paketiksi koottuna leikkaus- ja heikennyslista on massiivinen, mutta heikennykset viedään eteenpäin yksittäisinä lakiesityksinä.

Julkisuudessa hallitus korostaa, että keneltäkään ei oteta enempää kuin on kohtuus, ja ryydittää viestiä heittämällä ylimalkaisia vertauksia naapurimaihin. Syntyy kuva, että kokonaisuus on hillitty ja jopa oikeudenmukainen. Totuuden huomaa vasta, kun se on liian myöhäistä.

On aika lähteä torille sanomaan STOP nyt! Hallitus ei saa leikata ihmisten arjen pärjäämistä ja oikeuksia sumuverhon suojissa. Eduskuntavaalien äänestystulos ei anna hallitukselle diktaattorin oikeuksia ohittaa hyvä hallintotapa ja perusteellinen yhtenäisvaikutusten selvittäminen.

Kansalaisjärjestöt, kuten ay-liike, ovat olemassa puolustaakseen niitä ihmisiä, jotka ovat luottaneet edunvalvontansa heidän käsiinsä. Siksi kutsumme torille laajasti kaikki kansalaisjärjestöt ja yksityiset kansalaiset, jotka ovat huolissaan hallituksen politiikasta ja piittaamattomasta tavasta, jolla se toimii. Kun käytämme ääntämme yhdessä, meillä on parempi mahdollisuus saada jakamaton huomio sille, mitä nyt on tapahtumassa.

Meidän tavoitteemme on estää, ettei seurauksista piittaamaton omien tavoitteiden runttaaminen muodostu uudeksi maan tavaksi tehdä päätöksiä. Hallituksella on niin tiukka tahti Suomen muuttamisessa mieleiseensä suuntaan, että nyt on jo kiire. Toivottavasti sinäkin olet torilla puolustamassa paitsi omia oikeuksiasi, myös tietoon perustuvaa päätöksentekoa, yhdessä neuvottelemista ja erilaisten näkemysten yhteensovittamista.