Ehdotus arvopaperin liikkeeseenlaskijan säännöllistä tiedonantovelvollisuutta koskevan valtiovarainministeriön asetuksen (153/2007) muuttamiseksi
Valtiovarainministeriö
Rahoitusmarkkinaosasto
PL 28
00023 Valtioneuvosto
Valtiovarainministeriö on pyytänyt lausuntoa ehdotuksesta arvopaperin liikkeeseenlaskijan säännöllistä tiedonantovelvollisuutta koskevan valtiovarainministeriön asetuksen muuttamisesta. SAK esittää lausuntonaan vastaukset erikseen esitettyihin kysymyksiin.
Kysymys 1:
Tilintarkastajan riippumattomuus edellyttää, että erityisesti tilintarkastajan valintaprosessi ja tilintarkastajalta tilattavat oheispalvelut ovat mahdollisimman riippumattomia yrityksen toimivasta johdosta ja tarkastuksen kohteena olevista toimielimistä ja että näitä asioita valmistelevalla toimielimellä on edellytykset tarkastusvaliokunnalle asetettujen tehtävien hoitamiseen. Em. perustein tilintarkastusdirektiivin 41 artiklan ja komission riippumattomuussuosituksen 7 kohdan mukaiset tavoitteet eivät täyty, mikäli hallitus tai hallintoneuvosto toimisi tarkastusvaliokuntana.
Kysymys 2:
Valtiovarainministeriön asetus on riittävä kansallisen täytäntöönpanon väline. Sopimusperusteinen itsesääntely ei ole kansainvälisesti riittävän uskottava menettely saattaa em. säännökset voimaan.
Kysymys 3:
Selkeämpää on, että selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä annetaan toimintakertomuksen osana. Yrityksillä saattaa olla taipumusta tiivistää yleisölle jaettavia materiaaleja, jolloin erilliset kertomukset ovat vaikeammin löydettävissä ja edellyttävät virallisen asiakirja-aineiston hakemista.
Kysymys 4:
Tilintarkastajan hallinto- ja ohjausjärjestelmän selvityksen olemassaolosta antama lausunto kuuluu luontevasti tilintarkastajan suorittaman hallinnon tarkastuksen piiriin, koska toimintaprosessien ja riskien hallinnan ymmärtäminen sisältyy tilintarkastajan tehtäviin ja siten selvityksen olemassaolosta tulee varmistua jo lakisääteisen tilintarkastuksen puitteissa. Tarkastaminen aiheuttanee hieman lisäkustannuksia, koska erillisen lausunnon antaminen edellyttää dokumentoinnin ja tarkastusprosessin tarkentamista.
Kysymys 5:
Corporate governance -suosituksen noudattamisen valvonta kuuluu luontevasti kokonaisuudessaan riippumattomana viranomaisena toimivan Rahoitustarkastuksen tehtäviin.
Kysymys 6:
Muita instrumentteja kuin osakkeita markkinoille tarjoavien yhteisöjen velvollisuutta selvityksen julkistamiseen ja tarkastusvaliokunnan perustamiseen voidaan perustella sillä, että muihinkin instrumentteihin sisältyy huomattavia riskejä ja sijoittajan turvaa parantaa se, että nämäkin yhteisöt ovat vastaavan valvonnan alaisena.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry