Yhteiskunnan uudistamisen foorumi palaa Naantaliin 1.-2.9.2021 – Naantali 24h:n teemana kasvu ja onnellisuus koronashokin jälkeen

Vuodesta 2018 järjestetty yhteiskunnan uudistamisen foorumi Naantali 24h palaa koronavuoden jälkeen livetilaisuudeksi, kun joukko yhteiskunnan eri osa-alueita edustavaa keskustelijaa ja vaikuttajaa kokoontuu kesän lopussa Naantaliin 24 tunniksi. 1.-2.9.2021 järjestettävän tapahtuman koollekutsujina toimivat tänä vuonna Naantalin kaupunki, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK, Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA sekä Miltton.
17.06.2021 09:05
Kuva: Esko Keski-Oja / Naantalin Matkailu Oy

Naantali 24h on neljättä kertaa järjestettävä yhteiskunnallisen keskustelun foorumi, jossa ei ole lavoja, luentoja, titteleitä tai yleisöä. Vuorokausi kesäisessä Naantalissa tuo yhteen keskustelijoita, jotka arjessaan päätyvät useimmiten eri pöytiin ja kabinetteihin. Tapahtuman kutsuvieraat ovat kaikki tasa-arvoisia osallistujia ja keskustelijoita. Yllättävissä kokoonpanoissa ratkotaan Suomen tulevaisuuden suuria kysymyksiä niin Naantalin Kaivohuoneella, sataman ravintoloissa kuin naantalilaisissa kodeissa.

Tilaisuuden järjestävät Naantalin kaupunki, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK, Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA sekä Miltton haluavat kaikki osaltaan olla edistämässä yhteiskunnallisten siilojen purkamista ja laajan yhteiskunnallisen keskustelun syntymistä.

Teemana kasvu ja onnellisuus koronashokin jälkeen

Tämän vuoden keskusteluiden teemana on Kasvu, menestys ja onnellisuus koronashokin jälkeen. Tilaisuudessa kysytään, miten maailma on muuttunut toista vuotta kestäneen globaalin kriisin aikana ja suunnataan katse kohti tulevaa. Mikä on Suomen asema maailmassa? Miten mittaamme menestystä ja määrittelemme onnen kriisin jälkeen? Onko kasvulle asetettu uudet rajat vai loiko shokki uusia mahdollisuuksia? Miten mittaamme hyvinvointia koronan jälkeen?

- On hienoa saada toivottaa Naantali 24h tervetulleeksi kotiin. Naantalissa on käyty yllättäviä ja merkityksellisiä keskusteluja jo useana kesänä, ja tänä vuonna meillä kaikilla on varmasti patoutunutta tarvetta päästä jatkamaan keskusteluja kasvotusten, toteavat Naantalin kaupunginjohtaja Jouni Mutanen ja tuleva kaupunginjohtaja (26.7. alkaen) Laura Leppänen.

-Tärkeintä koronan jälkeen on, että ne, jotka ovat joutuneet maksamaan koronasta kovimman hinnan muun muassa työttömyytenä, toimeentulon romahduksena tai koronaviruksen aiheuttamina sairauksina, eivät joudu maksamaan hintaa uudestaan, kun koronasta jossain vaiheessa siirrytään kohti normaalimpia oloja. Osa on selvinnyt koronasta kohtuullisin vähin vaurioin, osa on joutunut kärsimään huomattavasti enemmän. Tämän epäsuhdan tasoittaminen on otettava koronan jälkihoidossa keskiöön, jotta haluttu kasvu ja onnellisuus olisivat mahdollisia tasapuolisesti, toteaa SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

- Korona iski talouden kanveesiin – mutta talouden noususta tulee myös ennätyksellisen jyrkkä. Tutut ongelmat kuten työvoimapula palaavat. Miten uudistamme Suomea niin, että talouskasvu ei jää pyrähdykseksi ja saamme kaikki suomalaiset kasvuun kiinni, toteaa EVA:n johtaja Emilia Kullas.

Naantali 24h kutsuu keskustelijat paikan päälle Naantaliin, mutta tapahtumassa hyödynnetään koronavuosien digiloikan oppeja myös tapahtumatekniikassa. Teknologiana käytetään Milttonilla kehitettyä Contactless -tapahtuma-alustaa.

-Yhteiskunnassa on tällä hetkellä valtava paine siiloja murtavalle keskustelulle ja tarve uusia mahdollisuuksia luoville kohtaamisille. Pandemia teki konkreettisesti selväksi sen, että suurien globaalien muutosten edessä tarvitsemme kaikkien osapuolten näkemystä ja maailma kehittyy vain eri sidosryhmien välisellä yhteistyöllä, toteaa Milttonin hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila.

Vuoden 2021 Naantali 24h:n alustuspuhujat ja tarkempi ohjelma julkaistaan elokuussa.

Naantali 24h