Virtuaalikouluhankkeen oppilaat tyytyväisiä verkko-opiskeluun
Hankkeen avulla kehitettiin luottamusmiesten koulutusta
Viiden ammattiyhdistysopiston yli vuoden kestänyt luottamusmiesten verkko-opiskelun kehittämishanke päättyi viime vuoden lopulla. Tähän ns. virtuaalikouluhankkeeseen osallistuneet oppilaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä verkko-opiskeluun. Oppilaat arvostivat tutkivia ja itsenäistä opintomuotoja ja pitivät opiskelumuotojen vaihtelua tärkeänä. Ryhmätyöskentelyä pidettiin aktivoivana työmuotona ja parempana kuin yksintyöskentelyä. Itseohjautuvuus korostui ryhmäpohjaisessa verkko-opiskelussa ja samalla vastuu oppimisesta siirtyi oppilaille. Opettajan ja oppilaan suhde muuttui siten, että opettaja siirtyi taustalle, mutta oli kuitenkin vahvemmin läsnä kuin perinteisessä ryhmätyötilanteessa.
Tietoverkkopohjainen ryhmäopetus näyttää hankkeen perusteella tuottavan parempia oppimistuloksia kuin perinteinen ryhmätyöskentely. Verkkopohjainen ryhmäopiskelu soveltuu mainiosti ay-koulutukseen, joka tähtää ongelmien ratkaisutaitojen ja yhteistyötaitojen kehittämiseen. Opettaja pääsee kommentoimaan ja auttamaan verkossa työskentelevää ryhmää, mutta ei aiheuta läsnäolollaan jännitystä.
Tietoverkkopohjainen ryhmäopiskelu ei toisaalta sovellu opetukseen, jossa opettajan tehtävä on siirtää tietoa oppilaille. Sen sijaan menetelmä sopii oppimistilanteisiin, joissa halutaan tukea itsenäisesti ajattelevia ja toimivia henkilöitä, jotka osaavat ratkaista ongelmia ja suhtautua tietoon kriittisesti.
Virtuaalinen oppimisympäristö luottamusmiesten resurssivarastona ja yhteydenpitovälineenä
Virtuaalikouluhankkeen tuloksia esiteltiin tänään Helsingin Hakaniemessä pidetyssä seminaarissa. Tutkija Olli Vilkki totesi hankkeen tulosten perusteella, että luottamusmiesten roolin muuttuminen edellyttää jatkuvaa koulutusjärjestelmää, jossa virtuaalinen oppimisyhteisö voisi toimia luottamismiesten resurssivarastona ja yhteydenpitovälineenä. Videokonferenssiyhteydet tukisivat työpaikkakohtaista tutkivaa oppimista. Luottamusmiesten koulutusohjelman keskeisiä piirteitä voisivat olla tutkivan ja kokeilevan työtavan käyttö, tiedontuottamistaidot, kriittinen ote, verkostuminen ja yhteisöllisyys.
Kiljavan opiston, Aktiivi-instituutin, Murikka-opiston, Kunta-alan opiston ja Siikaranta-opiston yhteinen tietoverkkopohjaisen opetuksen kehittämishanke aloitettiin syksyllä 2000 ja se päättyi vuoden 2001 lopulla. Virtuaalikouluhankkeen tavoitteena oli kehittää luottamusmiesten toimintaan sopivaa tietoverkkopohjaista ryhmäopetusta, kokeilla uusia välineitä ja kehittää uusia oppimisympäristöjä.
Hanke keskittyi pääasiassa opistoissa tapahtuvan tietoverkkopohjaisen ryhmäopetuksen kehittämiseen. Tämän lisäksi kokeiltiin videokonferenssipohjaista ryhmäopiskelua kahden SAK:n aluepalvelukeskuksen ja Kiljavan opiston Hakaniemen toimipisteen välillä.
Virtuaalikouluhanke pohjautui 1992 lähtien Kiljavan ja Pohjolan opistoissa kehitettyyn tietokonepohjaisen opetuksen perusmalliin. Hanke toteutettiin Opetushallituksen apurahan turvin. Myös Työsuojelurahasto ja Kansan sivistysrahasto ovat välillisesti osallistuneet hankeen rahoitukseen.
Virtuaalikouluhankkeen loppuraportti julkaistaan tammikuun lopussa 2002. Raporttia voi tilata Kiljavan opistosta: sihteeri Merja Laakso, puhelin (09) 276 2702, sähköposti merja.laakso@kio.fi.
Lisätietoja
Tutkija Olli Vilkki (VTL)
Puh. 020 578 7784 tai 0500 772 411