Työttömyysturvassa otettava luottamusloikka – kassojen määrää myös vähennettävä

SAK ehdottaa työttömyyskassojen määrän merkittävää vähentämistä. Suomen suurin palkansaajajärjestö esittää työttömyyskassalakiin muutosta, jossa valtionosuuteen oikeuttava työttömyyskassojen jäsenmääräraja olisi jatkossa huomattavasti nykyistä korkeampi – esimerkiksi 50 000 jäsentä.
17.06.2019 11:59
Kuva: Patrik Lindström / SAK

Työttömyyskassojen rahoitus muodostuu jäsenmaksuista, Työllisyysrahaston maksamasta osuudesta ja valtionosuudesta. Täyden valtionosuuden saadakseen työttömyyskassan jäsenmäärän on nykyisen työttömyyskassalain mukaan oltava vähintään 8 000.  Jos kassassa on alle 8 000 jäsentä, alennetaan valtionosuutta suhteessa jäsenmäärään.

Työttömyyskassojen määrä on puolittunut parissa kymmenessä vuodessa: vielä 20 vuotta sitten kassoja oli lähes 50, kun nyt kassoja on 26.

– Suuremmat kokonaisuudet turvaavat paremmin työttömyyskassojen toimintaedellytykset taloudellisesti vaikeina aikoina ja vastaavat myös työelämän muutostarpeisiin, johtaja Saana Siekkinen painottaa.

– Uudistamalla nykyisestä kassojen toimintaa, voimme taata työnhakijoille kilpailukykyiset ja laadukkaat palvelut ja samalla tehdä aiempaa helpommaksi kassaan liittymisen myös niille palkansaajille, jotka eivät kuulu kassaan nyt lainkaan.

Työttömyyskassojen toimintaa on SAK:n mielestä syytä uudistaa osana muita työttömyysturvaan liittyviä uudistuksia.

Esimerkiksi sovitellun päivärahan työaikaseuranta sopii huonosti muuttuvan työelämän tarpeisiin ja erilaisiin työn tekemisen muotoihin. SAK:n kannustavassa työllistymisturvassa työttömyysturvajärjestelmää on yksinkertaistettu ja työaikatietojen tarkastelusta luovuttu. Tulorekisteri tarjoaa uudistamiselle hyvän pohjan.

– Olisiko syytä luottaa jossakin kohtaa myös etuuden saajan omaan ilmoitukseen? Voisimme tehdä työttömyysetuuksien käsittelyssä luottamusloikan vakuutusyhtiöiden ja verottajan tyyliin.

Etuuksien maksamista on myös mahdollista sujuvoittaa digitalisaation ja automatisaation antamien uusien mahdollisuuksien avulla.

– Työttömän aikaa ja huolehtimista on vapautettava byrokratiasta itse työnhakuun. Automatisointi alentaa myös työttömyyskassojen hallinnollisia kustannuksia. Samalla kassa saa uudenlaisia mahdollisuuksia esimerkiksi verkossa tapahtuvan palvelunsa parantamiseen.

Lue lisää - SAK:n kannustava työllistymisturva

Lue lisää - Saana Siekkisen blogikirjoitus työttömyysturvan ja -kassojen uudistamisesta