SAK:n Ilveskivi ILO:n työkonferenssissa: Muuttuva työelämä edellyttää työntekijöiden oikeuksien vahvistamista

Teknologian kehitys ja uudet liiketoimintamallit ovat lisänneet työelämän epävarmuutta. Tilanteen korjaamiseksi kaikille työntekijöille kuuluvia yleismaailmallisia oikeuksia on vahvistettava, SAK:n lakimies Paula Ilveskivi vaati puheessaan Kansainvälisen työjärjestön ILO:n työkonferenssissa.
18.06.2019 14:28
Lakimies Paula Ilveskivi ja sosiaaliasioiden päällikkö Pirjo Väänänen Genevessä kansainvälisessä työkonferenssissa

Työelämän epävarmuus on lisääntynyt, kun perinteisten työsuhteiden sijaan yhä useammat työntekijät pakotetaan nollatuntisopimusten tai näennäisen itsensä työllistämisen kaltaisiin työnteon tapoihin. Usein tämä tarkoittaa sitä, että työntekijät jätetään vaille työehtosopimusten ja työlainsäädännön turvaa. He voivat jäädä myös työsuojelun ja työhön perustuvan sosiaaliturvan ulkopuolelle.

Ilveskiven mukaan on helppo yhtyä alkuvuodesta raporttinsa julkistaneen ILO:n maailmankomission johtopäätöksiin siitä, että työelämän muutokset edellyttävät toimia työntekijöiden kohtaaman eriarvoisuuden ja epävarmuuden vähentämiseksi. Tarvitaan globaalit takeet sille, että kaikki työ on ihmisarvoista, työntekijöiden oikeuksia kunnioittavaa ja turvallista. Tähän liittyvät aloitteet on kirjattava työkonferenssissa neuvoteltavaan ILO:n 100-vuotisjulistukseen.

Työkonferenssissa jatketaan myös viime vuonna aloitettuja neuvotteluja työelämässä tapahtuvaa väkivaltaa ja häirintää ehkäisevästä sopimuksesta. Ilveskiven mukaan tässä asiassa on nyt saatava aikaan tehokas uusi ihmisoikeusinstrumentti.

Paula Ilveskiven puheenvuoro kansainvälisessä työelämäkonferenssissa

Lakimies Paula Ilveskivi puhui keskiviikkona kansainvälisen työkonferenssin täysistunnossa kaikkien Suomen palkansaajien edustajana. Työkonferenssi on ILO:n ylin päättävä elin, jossa jäsenmaiden hallitusten, työntekijöiden ja työnantajien edustajat neuvottelevat työelämän kansainvälisistä normeista.