SAK:n edustajisto kokoontuu Katajanokalla – torstaina yleiskeskustelu, perjantaina vaalitentti

SAK:n edustajiston kaksipäiväinen syyskokous Katajanokan Marina Congress Centerissä alkaa torstaina kello 10. Toisen kokouspäivän yhteydessä yhdeksän puoluejohtajaa osallistuu suureen työelämäkeskusteluun, joka välitetään suorana SAK:n nettisivuilla.
21.11.2018 10:14
SAK:n edustajiston varapuheenjohtajat Rauno Lehtinen ja Helena Nieminen. Kuva: Patrik Lindström / SAK

Torstaiaamuna SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta luo katsauksen ajankohtaisiin työmarkkina-asioihin. Katsauksen jälkeen alkaa edustajien yleiskeskustelu.

Yleiskeskustelun lomassa kello 13 palkitaan vuoden duunari. Duunari-stipendi luovutetaan ammatistaan ylpeälle nuorelle osaajalle.

Ensimmäisen kokouspäivän päätteeksi edustajat perehtyvät muun muassa keikkatyöntekijöiden asemaan. Keikkatyöntekijöiden toimeentulo on SAK:n Mahdollisuuksien aika -hankkeen teema loppuvuonna 2018.

Edustajisto käsittelee kokouksessaan myös jäsenliittojen esittämät asiat sekä SAK:n toiminta- ja taloussuunnitelman ensi vuodelle.

Puoluejohtajat koolla perjantaina kello 9.30

Perjantaina edustajiston kokoukseen saapuvat kaikkien eduskuntapuolueiden puheenjohtajat. Kello 9.30 alkavassa suuressa työelämäkeskustelussa puheenjohtajat arvioivat työelämän kysymyksiä journalisti Johanna Vesikallion johdolla. Puheenjohtajatenttiä voi seurata suorana videolähetyksenä SAK:n nettisivujen kautta.

Liittojen aloitteissa esitetään vahvaa neuvottelukoordinaatiota ja työttömyysturvan uudistamista

SAK:n jäsenliitot ovat tehneet edustajistolle viisi aloitetta. Teollisuusliitto esittää, että vuosilomalain laskentasääntöä muutetaan niin, että siinä ei enää huomioida lauantaita vuosilomapäivänä. Sähköliitto toivoo, että edustajiston kokouksista toimitettaisiin pöytäkirjat sekä edustajiston jäsenille että SAK:n hallituksen varsinaisille ja varajäsenille.

JHL ja PAM ehdottavat yhteisessä aloitteessaan, että SAK koordinoisi liittojen kanssa toimenpiteitä palkansaajamyönteisemmän hallitusohjelman aikaansaamiseksi. Aloitteessaan liitot esittävät myös yhteistä palkkaneuvottelujen koordinaatiomallia ja yleisestikin vahvaa sopimusneuvottelujen koordinointia.

JHL ja Teollisuusliitto esittävät työttömyysturvajärjestelmän uudistamista kannustavampaan ja joustavampaan suuntaan. Rakennusliitto puolestaan esittää SAK:lle kehotuksen, ettei työttömyysturvan lisäpäiviä koskevien ehtojen heikentämiseen saa suostua.

Edustajiston puheenjohtajana toimi Palvelualojen ammattiliiton PAMin puheenjohtaja Ann Selin ja varapuheenjohtajina Helena Nieminen Julkisten ja hyvinvointialojen liitosta JHL:stä sekä Rauno Lehtinen Teollisuusliitosta.

SAK:n edustajiston kokouksen aihetunnus sosiaalisessa mediassa on #SAKedustajisto.

Edustajiston kokouksen ohjelma