Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK haluaa nostaa äänestyspros…

Uutinen

SAK haluaa nostaa äänestysprosenttia

Käyta valtaasi. Eduskuntavaalit 18.3.2007

Työpaikkakeskusteluja aktivoidaan ja mainoskampanja aloitetaan

SAK haluaa omilla toimillaan olla nostamassa kevään eduskuntavaalien äänestysprosenttia. Tavoitteeseen tähdätään muun muassa aktivoimalla työpaikkakeskusteluja vaaleihin ja nimenomaan työelämään liittyvistä teemoista ja toteuttamalla parin viikon mittainen televisiomainoskampanja.

Järjestön lähtökohtana on, että mitä korkeammaksi äänestysprosentti nousee, sitä enemmän eduskuntaan tulee valituksi palkansaajien asioita ymmärtäviä kansanedustajia. SAK ei liputa minkään yksittäisen puolueen puolesta, vaan haluaa vaalien alla pitää palkansaajille tärkeitä teemoja esillä ja aktivoida paitsi palkansaajia myös kaikkia suomalaisia käyttämään äänioikeuttaan.

SAK:laisten äänestysinnossa parannettavaa

SAK:n TNS Gallupilla teettämän tuoreen kyselyn mukaan SAK:laisten äänestysvarmuus on syksyn mittaukseen verrattuna laskenut kahdeksan prosenttiyksikköä. Helmikuussa tehdyn tutkimuksen mukaan 55 prosenttia ilmoitti varmasti äänestävänsä maaliskuun eduskuntavaaleissa. Melko varmasti äänestäjiä on kyselyn mukaan 26 prosenttia. Syksyllä SAK:laisten vastaavat prosenttilukemat olivat 63 ja 26.

Kyselyn mukaan kaikista suomalaisista äänestysikäisistä 63 prosenttia ilmoitti varmasti äänestävänsä. Melko varmasti äänestävien osuus on 22 prosenttia.

Kyselyn tehtiin helmikuussa SAK:n toimeksiannosta puhelinhaastatteluna. Vastaajia oli yhteensä 501 ja virhemarginaali neljä prosenttia suuntaansa.

Puolueiden työelämäkannoissa on eroja

SAK:n aktivointikampanjan runko on työpaikoilla ja muissa yhteyksissä käytävät työelämäasioihin liittyvät keskustelut. Työkaluksi tähän keskusteluun on tehty Palkansaajan ääni olet sinä -esite, jossa kuvataan yhtäältä SAK:laisten, toisaalta puolueiden kantoja joihinkin keskeisiin työelämän kysymyksiin. Esitteestä käy ilmi, etteivät puolueiden näkemykset työelämän asioista ole täysin samanlaisia, kuten yleisesti on väitetty.

Esite perustuu kyselyyn, joka toteutettiin internetissä 27.11.-29.12.2006. Kyselyyn vastasi 3076 henkilöä, jotka edustavat kaikkien SAK:laisten liittojen jäseniä. Vastanneista miehiä oli 68,9 ja naisia 31,1 prosenttia. Samat kysymykset esitettiin myös kuudelle suurimmalle puolueelle; Keskustalle, SDP:lle, Kokoomukselle, Vasemmistoliitolle, Vihreille sekä RKP:lle. Esitteessä vastaukset kuvataan pelkistettyinä kantoina, mutta puolueiden ”äänestysselitykset” löytyvät sellaisinaan SAK:n internetsivujen vaaliosiosta. Samoin SAK:laisten vastaajien prosenttijakaumat (www.sak.fi/vaalit).

Kyselyn perusteella esimerkiksi Keskusta ja RKP ovat empivällä kannalla työtaisteluoikeuksien suhteen. Ne eivät ottaneet kantaa väitteeseen ”työtaisteluoikeuksia Suomessa täytyy rajoittaa”. RKP:n mielestä kuitenkin ”laittomien lakkojen maksimisakon tasoa pitäisi korottaa”. Muut puolueet olivat täysin eri mieltä väitteestä, kuten myös SAK:laiset vastaajat (täysin tai jokseenkin eri mieltä 83,5 prosenttia SAK:laisista).

SAK:laisista 89,8 prosenttia oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä väitteestä ”ammattiyhdistysliikkeelle on annettava mahdollisuus käyttää kanneoikeutta työntekijöiden etujen puolustamisessa”. Puolueista RKP oli täysin eri mieltä ja Keskusta pidättäytyi ottamasta kantaa. Muut puolueet olivat jokseenkin samaa mieltä väitteen kanssa.

Kokoomus asettuu vastahankaan kysyttäessä aktiivisen työvoimapolitiikan määrärahojen lisäämisestä. Sen mielestä aktiiviset työvoimapolitiikan määrärahoja ei pidä korottaa muiden Pohjoismaiden tasolle, kun muut vastanneet puolueet ovat toista mieltä. RKP piti työvoimapolitiikkaa laajempana kokonaisuutena, eikä vastannut kysymykseen. SAK:laisista 85,4 prosenttia oli korotuksen kannalla.

Kyselyssä löydettiin myös yhteisiä säveliä. Kuusi suurinta puoluetta ovat täysin tai jokseenkin samaa mieltä, että ammattiyhdistysliikkeen on jatkossakin pyrittävä neuvottelemaan työelämää koskevien lakien uudistamisesta ja lainsäädännön sisällöstä valtiovallan ja työnantajien kanssa. Jäsenistöstä näin vastasi 92,6 prosenttia.

Televisiokampanja alkaa ensi viikolla

Suurelle yleisölle näkyvämmin SAK kampanjoi äänestysaktiivisuuden puolesta kahden viikon mittaisella televisiomainoskampanjalla. Mainokset pyörivät päivittäin sekä MTV3:lla että Nelosella. Lehti-ilmoittelu keskittyy iltapäivä- sekä palkansaaja- ja liittolehtiin. Lisäksi SAK-talon torinpuoleinen seinä saa kampanjailmeen mukaisen jättilakanan verhokseen ensi viikolla. Kampanjaan liittyviä postikortteja on painettu yli 65 000.

SAK:n yhteistyökumppanina mainoskampanjassa on ollut mainostoimisto Family inc. SAK:n tv-mainokset on tehnyt tuotantoyhtiö Talvi Productions ja ne on ohjannut Juuso Syrjä.