Palkansaajien ”Brysselin toimisto” FinUnionsin 25-vuotta paketoitiin kirjaksi

Palkansaajien ”Brysselin toimisto” eli EU-edustusto FinUnions on kasvanut nuoreksi aikuiseksi. Edustusto avasi ovensa helmikuussa 1995.
10.01.2022 13:51
FinUnionsin johtajia ryhmäkuvassa. Oikealla edustuston juuri työnsä aloittanut uusi johtaja Susanna Salovaara. Kuva Liisa Takala.

FinUnionsin 25 ensimmäistä vuotta on paketoitu joulukuussa julkaistuksi kirjaksi 25-vuotta palkansaajien asialla Brysselissä, jossa käydään läpi edustuston ja samalla myös Suomen EU-jäsenyyden vaiheita.

Kirjan julkistamistilaisuudessa SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta muistutti, että suomalainen palkansaajaliike on pysynyt Eurooppa-myönteisenä, vaikka ”ei se aina helppoa ole ollut”. Eloranta on FinUnionsin hallituksen puheenjohtaja.

– 25-vuotta on pitkä ja kunniakas, vaiherikaskin aika. Aikanaan oli myös erittäin viisas päätös lähteä paikan päälle ottamaan asioista selvää, ymmärtämään Brysselin toimintalogiikkaa, luomaan suhteita, verkostoitumaan sekä käyttämään vaikutusvaltaa niin EU-instituutioihin kuin eurooppalaisessa ay-liikkeessä, Eloranta totesi.

FinUnionsin perustivat palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK, mutta Akava jäi toiminnasta pois muutamia vuosia sitten. Toimiston uutena johtajana aloitti 10. tammikuuta Susanna Salovaara

FinUnionsin historiakirja on luettavissa myös e-kirjana