Näin liitot vastustavat hallituksen irtisanomislakiehdotusta – poliittisia lakkoja sekä ylityö- ja vuoronvaihtokieltoja

SAK:n hallitus suosittelee jäsenliitoilleen, että ne käsittelevät maan hallituksen torstaina 25.10. tekemän uuden ehdotuksen irtisanomislaista hallinnoissaan. Liitot tekevät omat päätöksensä työtaistelutoimien jatkosta.
19.10.2018 18:25 Updated 29.10.2018 14:28

Tätä uutista ei enää päivitetä. Löydät ajantasaisen listan tämän linkin kautta.

PAM: Irtisanomissuojaan liittyvät työtaistelutoimet jäädytetty toistaiseksi

PAM jäädyttää toistaiseksi työtaitelutoimenpiteet ja antaa työrauhan lain perustelujen valmistelulle. Päätös ei koske vartiointialan työehtosopimusneuvotteluun liittyviä työtaistelutoimenpiteitä.

Lue lisää PAMin sivuilta

Teollisuusliitto: Työtaistelutoimet on keskeytetty toistaiseksi

Teollisuusliitto keskeyttää toistaiseksi kaikki työtaistelutoimenpiteet. Puutuotesektorin ja erityisalojen sektorin lakko päättyi lauantaiaamuna 27.10. kello 6. Myös kaikki tuleville viikoille suunnitellut työtaistelutoimet ovat toistaiseksi jäissä.

Teollisuusliiton hallitus kokoontuu tiistaina 30.10. päättämään kantansa Sipilän hallituksen uuteen esitykseen ja SAK:n esityksiin.

Lue lisää Teollisuusliiton sivuilta

Sähköliitto: Kolmen päivän lakko metsäteollisuudessa ja erityisaloilla keskeytetty

Kolmipäiväinen työtaistelu, johon Sähköliiton mekaanisen metsäteollisuuden sopimusalalla ja erityisaloilla työskentelevät jäsenet osallistuivat, on keskeytetty. Työntekijät palasivat vuorolistan mukaisiin työvuoroihinsa lauantaina 27. lokakuuta kello 6.

Lue lisää Sähköliiton sivuilta

SEL: Tilanne arvioidaan uudestaan keskiviikkona 31.10.

Suomen Elintarviketyöläisten Liiton SEL:n liittohallitus päätti perjantaina 26.10. siirtää seuraavalle viikolle päätettyä elintarvikealan työntekijöiden poliittista lakkoa. SEL arvioi hallituksen uutta esitystä ja muuttunutta tilannetta ylimääräisessä liittohallituksen kokouksessa keskiviikkona 31.10.

Lue lisää SEL:n sivuilta

Veturimiesten liitto keskeyttää työtaistelutoimenpiteen valmistelun

Veturimiesten liitto keskeyttää irtisanomislakiin kohdistuneen työtaistelusuunnitelman valmistelun ja jää seuraamaan pääministerin lupaamaa irtisanomislain perusteiden kolmikantaista valmistelua.

Lue lisää Veturimiesten liiton sivuilta

JHL: Kahden päivän poliittinen lakko

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL aloitti poliittisen lakon maanantaina 22.10. Lakko kesti kaksi päivää ja se näkyi siivouksessa, kiinteistöhuollossa, ruokapalveluissa sekä liikunta-, kulttuuri- ja urheilutoimessa. Lakossa oli yli 10 000 JHL:n jäsentä.

JHL:n ylityö- ja vuoronvaihtokiellot päättyivät sunnuntaina 21.10.

Lue lisää JHL:n sivuilta

AKT: Laajennettu ylityö- ja työvuorojen vaihtokielto

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT aloitti 8.10. ylityö- ja työvuorojen vaihtokiellon, joka on voimassa 28.10. kello 24:ään saakka. Aikaisemman kiellon laajuutta on lisätty. Uusina sopimusaloina ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon liittyivät muun muassa ahtausala, öljytuoteala ja matkustamohenkilökunta.

Lue lisää AKT:n sivuilta

PAU: Uusia työtaistelupäätöksiä lokakuussa

PAU tekee uusia työtaistelupäätöksiä hallituksen irtisanomissuojan heikentämistä vastaan lokakuun aikana. Postin ja Flexon työpaikkoja koskeva ylityökielto päättyi 7.10.

Lue lisää PAU:n sivuilta

Mistä on kyse?

Pääministeri Juha Sipilän hallitus ilmoitti kevään kehysriihessään, että se valmistelee työsopimuslain muutoksen, jonka tarkoituksena on keventää yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä pienissä yrityksissä.

SAK ja ammattiliitot ovat vastustaneet lakimuutosta alusta asti. Irtisanomislaki heikentäisi pienten yritysten työntekijöiden työsuhdeturvaa ja asettaisi heidät eriarvoiseen asemaan isompien työpaikkojen työntekijöihin nähden.

Hallitus on lähettänyt luonnoksen lakiesityksestä lainsäädännön arviointineuvoston käsiteltäväksi. Esitys on määrä antaa eduskunnan käsiteltäväksi marraskuussa.

Lue lisää hallituksen irtisanomislakiehdotuksesta ja ammattiliittojen toimista osoitteessa www.sak.fi/viimeinenniitti.