Mikä avuksi, jos pelko koronatartunnasta ahdistaa työssä?

SAK:laisten liittojen jäsenistä vain harva voi tehdä työtä etänä. Pelko altistumisesta koronavirukselle työssä voikin olla kova. SAK:n työympäristöasiantuntija Anne Mironen antaa kolme vinkkiä helpottamaan tilannetta.
06.04.2020 13:16 Updated 22.01.2021 15:40
Omista peloista kannattaa puhua työpaikalla. Työnantaja on velvollinen järjestämään turvalliset työolot. Kuva Gorilla.

1. Pelkään, että altistun koronavirukselle töissä. Miten voin lievittää pelkoani?

– Käytä työnantajan antamia suojavälineitä ja noudata työnantajan antamia ohjeita huolellisesti. Oma huolellinen toiminta turvaväleineen ja käsipesuineen on osa turvallista toimintaa.

Anne Mironen.

– Keskustele esimiehesi ja työtovereiden kanssa tilanteesta. Voit myös kääntyä työsuojeluvaltuutetun, luottamusmiehen tai työterveyshuollon puoleen. Työnantajan vastuulla on tehdä ajan tasalla olevaa työpaikan riskien arviointia kaikissa työntekijän terveyteen ja turvallisuuteen liittyvissä asioissa ja ryhtyä tarpeellisiin toimenpiteisiin työntekijöiden suojaamiseksi. Työolojen terveysvaikutusten selvittämiseen osallistuu myös työterveyshuolto.

– Jos kuulut riskiryhmään, keskustele asiasta esimiehen ja työterveyshuollon kanssa, jotta turvallisuustoimet osaltasi ovat riittäviä. Voit myös tutkia esimerkiksi Työterveyslaitoksen Korona ja työ -ohjeita ja tarkistaa, toimitaanko omalla työpaikallasi oikein.

2. Työnantajani ei ole varmistanut, että työympäristö on turvallinen, eikä reagoi työntekijöiden pyyntöihin korjata tilannetta. Mihin voin ottaa yhteyttä?

– Jos näin on, voit soittaa työsuojeluhallinnon puhelinneuvontaan 0295 016 620. Puhelinneuvonta toimii maanantaista perjantaihin kello 9.00–15.00. Jos työpaikallanne on työsuojeluvaltuutettu, voitte pyytää häntä soittamaan puolestanne.

– Työsuojeluviranomainen valvoo, että työskentely työpaikalla on turvallista ja terveellistä myös koronavirusepidemian tilanteessa. Myös työsuojeluhallinnon sivuilla on ajankohtaista koronatietoa työpaikoille.

3. Kaikki työntekijät eivät noudata ohjeita ja altistavat muut työntekijät tartunnalle. Miten tällaisessa tilanteessa pitäisi toimia?

– Ilmoita asiasta välittömästi työntekijälle itselleen sekä esimiehelle ja työsuojeluvaltuutetulle tai luottamusmiehelle. Ei ole lainkaan hyväksyttävää, että turvatoimista laistetaan, vaan jokaisen on kannettava vastuuta. Työnantajalla on oikeus sekä velvollisuus valvoa ja vaatia, että turvallisia työtapoja noudatetaan kaikkien osalta. Työnantajan on myös ryhdyttävä tarpeellisiin toimenpiteisiin asiantilan korjaamiseksi.

Lisätietoa

Päivitetty 22.1.2021 klo 12.54: Poistettu viittaus valmiuslakiin ja päivitetty lisätietojen linkkejä. Päivitetty klo 15.40: SAK:laisista noin joka kymmenes muutettu muotoon SAK:laisten liittojen jäsenistä vain harva.