Lisäbudjettiin määrärahoja työllisyydenhoitoon ja ulkomaalaisten työntekijöiden työehtojen valvontaan
SAK vaatii lisäbudjetissa lisämäärärahoja aktiiviseen työvoimapolitiikkaan, työllisyysperusteisiin investointeihin sekä mm. ammatillisen osaamisen kehittämiseen ja ulkomaalaisten työntekijöiden työehtovalvonnan tehostamiseen.
SAK korostaa, että lisäbudjetissa on varauduttava heikkenevään työllisyystilanteeseen työvoimapalvelujen tarjontaa lisäämällä ja kasvattamalla aktiivitoimenpiteiden piirissä olevien työttömien osuutta. Ammatilliseen työvoimakoulutukseen on lisäbudjetissa varattava lisärahoitusta ainakin 30 miljoonaa euroa. VM:n esitys 500 000 euron lisäyksestä työllisyysperusteisiin investointeihin on SAK:n mielestä vaikeutuvassa työllisyystilanteessa riittämätön -työllisyysperusteisiin investointeihin ja sijoitusmenoihin tulisi varata noin 13 miljoonan euron lisärahoitus.
SAK korostaa, että valtiontalouden kehyksistä päätettäessä on hallitukselle jätettävä riittävä finanssipoliittinen pelivara talouskasvun ja työllisyyden turvaamiseen kaikissa olosuhteissa koko vaalikauden aikana. Hallituskaudella on työvoimapolitiikan voimavaroja lisättävä noin 100 miljoonalla eurolla. Jos työllisyystilanne heikkenee merkittävästi, on työttömyyden hoitoon varauduttava panostamaan vieläkin enemmän. Työttömien aktivointiaste on nostettava 40 prosenttiin. Nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamiseen liittyvään työllistämiseen ja harjoittelupaikkojen järjestämiseen on varattava rahoitus.
Aikuisväestön osaamisen kohottamiseen tähtäävälle ns. Noste-ohjelmalle tulisi lisätalousarviossa varata kolmen miljoonan euron lisämääräraha. Hallitusohjelmakaudella on Noste-ohjelman rahoitus turvattava siten, että hallitusohjelman tavoite, vähintään 10 000 opiskelijaa vuosittain, voi käytännössä toteutua. Tämä edellyttää Noste-ohjelman valtionavustusten korottamista vähintään 35 miljoonaan euroon jo vuonna 2004.
SAK edellyttää myös, että lisäbudjetissa varataan määrärahat, jotta ulkomaalaisten työntekijöiden työehtovalvonnan tehostamiseksi perustettava sisäasiainministeriön valvontayksikkö voi käynnistää toimintansa tupo- ja hallitusohjelmakirjausten mukaisesti lokakuun alussa. Yksikkö on myös sisällytettävä lisäyksenä SM:n talousarvioon ja menoraamiin vuosille 2004-2007. Lisäksi on työsuojelupiirien resursseja lisättävä kymmenellä henkilötyövuodella, jotta ulkomaalaisten työehtovalvonnan tehostamista pohtineen Ulteva-työryhmän esitykset työsuojeluvalvonnan tehostamiseksi voidaan käytännössä toteuttaa.
Verokevennykset on SAK:n mielestä suunnattava työllisyyssyistä ensisijaisesti pieni- ja keskituloisten ansiotuloverotukseen, esimerkiksi matkakuluvähennystä muuttamalla. Työnantajamaksujen mahdollisesta alentamisesta voidaan SAK:n mielestä tehdä päätöksiä vasta sairausvakuutuksen rahoitusuudistuksen yhteydessä.
Lisätietoja
Sosiaalipoliittinen sihteeri Sinikka Näätsaari, puh. (09) 7721 442 tai 040 731 2384