Lauri Lyly: Suomesta ammatillisen koulutuksen mallimaa
SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly kannustaa nostamaan suomalaisen toisen asteen ammatillisen koulutuksen maailman huipulle.
Hänen mukaansa näin Suomi pärjäisi paremmin yhä kovenevassa globaalissa kilpailussa. SAK:n puheenjohtaja uskoo, että aivan kuten suomalainen peruskoulu pärjää kansainvälisissä koulutusvertailuissa hyvin, sama pitäisi toteuttaa myös ammatillisen koulutuksen puolella.
– Tällä hetkellä ammatillisen koulutuksen kehittämisen vauhti on ollut liian hidas työelämän rakennemuutokseen nähden. Opetussuunnitelmien ja tutkintojen pitäisi paremmin pystyä ennakoimaan työelämän kehitystä ja ammattien muuttumista, Lyly linjasi torstaina Skills Finlandin 20-vuotisjuhlaseminaarissa Hämeenlinnassa.
Lisäksi hän esittää, että ammatilliseen koulutukseen on luotava huippuyksikköjä korkeakoulujen ja yliopistojen tapaan. Lylyn mielestä Suomessa on liiaksi vallalla käsitys, että uusia innovaatioita ja yrityksiä voi syntyä vain korkeakouluissa tai sieltä valmistuneiden myötävaikutuksella.
– Myös ammattioppilaitosten ja sieltä valmistuneiden rooli uusien innovaatioiden kehittämisessä voi olla merkittävä.
Lyly tähdentää, että ammatilliset valmiudet on taattava myös heille, joille koulumuotoinen opiskelu ei sovi. Tämä voidaan tehdä, esimerkiksi rakentamalla työvaltainen väylä ammatilliseen tutkintoon. Väylä koostuisi oppisopimuskoulutuksen, työssäoppimisen ja oppilaitosmuotoisen opiskelun yhdistelmistä.
SAK onkin esittänyt niin sanottua 2 + 1 -mallia, jossa ensimmäiset kaksi vuotta opiskeltaisiin oppilaitoksessa, kolmas vuosi oppisopimuksella työpaikalla.
– Malli lähentäisi koulua ja työelämää toisiinsa ja parantaisi nuoren työllistymismahdollisuuksia. Koulumuotoisen opiskelun ja oppisopimuskoulutuksen yhdistelmää kannattaisi Suomessa kehittää, Lyly arvioi.
Lisätiedot:
SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly, puh. 020 774 0100