Aktiivimallin kumoamista vaativa kansalaisaloite eduskunnassa

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta aloitti aktiivimallin kumoamista vaativan kansalaisaloitteen käsittelyn keskiviikkona 6. helmikuuta asiantuntijakuulemisilla. Joulukuussa 2017 tehty aloite keräsi reilussa kuukaudessa yhteensä 140 944 allekirjoitusta.
06.02.2019 08:30 Updated 08.02.2019 14:15

Työttömyysturvaa leikkaava aktiivimalli tuli voimaan viime vuoden alussa. SAK vastusti aktiivimallia jo valmisteluvaiheessa, koska malli kohtelee työttömiä eriarvoisesti. Olemme sen sijaan valmistelleet esityksen kannustavaksi työllistymisturvaksi, jossa aktiivimallista luovutaan.

Aktiivimalli on osoittautunut selkeäksi työttömyysturvan leikkuriksi. SAK:n ja Teollisuusliiton marraskuussa teettämien kyselytutkimusten perusteella alle kolmannes SAK:laisten alojen työttömistä (30 %) oli pystynyt täyttämään aktiivimallin ehdot vuoden 2018 aikana. Jos työtön ei täytä aktiivisuusehtoa, leikataan hänen työttömyysturvaansa aktiivimallin perusteella 4,65 prosenttia.

SAK:n kyselytutkimukseen vastasi 3 184 työttömyyskassojen jäsentä, joista noin2 800 antoi avointa palautetta aktiivimallista. Tutkija Pekka Ylikojola luokitteli ja analysoi avopalautteet ja koosti niistä raportin yhdessä tutkija Mikko Kesän kanssa. Palautteiden sävyn perusteella 93 prosenttia vastaajista koki aktiivimallin kielteisesti tai näki siinä epäkohtia. Kielteinen palaute koski useimmiten iäkkäiden tai pienillä paikkakunnilla asuvien vähäisiä mahdollisuuksia täyttää mallin ehdot.

Näin aktiivimalli vaikuttaa työttömien elämään

Noin 2 800 työttömyyskassan jäsentä kertoi SAK:n kyselyssä kokemuksiaan aktiivimallista. Tässä eräs tarina Väli-Suomesta.

Tutustu muiden työttömien tarinoihin SAK:n Youtube-kanavalla.

Kysely aktiivimallista SAK:laisten alojen työttömyyskassojen jäsenille

Aktiivimallikysely Teollisuusliiton työttömille jäsenille

SAK:n kannustava työllistymisturva – Työttömyysturva ja työttömien palvelut uudistettava kokonaisuutena