Saatavuusharkintaa turha demonisoida

Blogi 14.09.2017 15:10 Eloranta Jarkko
Jarkko Eloranta

Ryhmä kansanedustajia eri puolueista on jättämässä lakialoitetta, jossa ehdotetaan työvoiman saatavuusharkinnasta luopumista. Sosiaalisessa mediassa vellovasta keskustelusta päätellen aihe herättää tunteita ja liikkeellä on paljon myös väärää tietoa.

Saatavuusharkinnasta luopumista perustellaan löysillä heitoilla. Väitetään esimerkiksi, että saatavuusharkinta estää asiantuntijoiden ja erityisosaajien palkkaamista. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä asiantuntijoihin ei saatavuusharkintaa sovelleta, vaan se koskee pelkästään työntekijäammatteja kuten siivoojia, kokkeja ja rakennusalan työntekijöitä.

Saatavuusharkinnan poistamista vaativien argumentit vaihtelevat työvoiman tarjoamisen lisäämisestä ulkomaisten työntekijöiden neuvotteluaseman parantamiseen työmarkkinoilla. Nykytilanteessa, jossa työttömyys on edelleen korkealla tasolla, maahanmuuton merkittävä lisääminen tarkoittaisi ulkomaisten työntekijöiden hyväksikäytön lisääntymistä ja palkkojen polkemista.

Saatavuusharkinnasta luopumista ajavien kannattaa tutustua Ruotsin tilanteeseen, jossa saatavuusharkinnasta on luovuttu. Muutos on tuonut mukanaan vakavia lieveilmiöitä kuten rikollisuutta ja työlupien kaupittelua. Ulkomaisia työntekijöitä on tullut matalapalkka-aloille, joissa jo valmiiksi on työvoiman ylitarjontaa, ei työvoimapulasta kärsiville aloille, kuten oli tarkoitus.

Nyt olisi syytä laittaa jäitä hattuun ja käydä rakentavaa keskustelua siitä, millä konkreettisilla keinoilla voimme parantaa työllisyyttä, estää harmaan talouden rehottamista ja työntekijöiden hyväksikäyttöä sekä parantaa ulkomaisten työntekijöiden oikeusturvaa.

Työehtojen valvonta ei toimi nykyisillä niukoilla resursseilla ja siihen pitää saada lisää voimavaroja. Lisäksi on mietittävä muutoksia muun muassa tilaajavastuulakiin, jotta voimme aiempaa paremmin ehkäistä alipalkkausta, ihmiskauppaa ja työntekijöiden hyväksikäyttöä.

Kirjoittaja on SAK:n puheenjohtaja, Twitter @ElorantaJa