Lausuntopyyntö hallintarekisteröidyille osakkeille maksettavan osingon TRACE-mallin kehittämistarpeista
Valtiovarainministeriö
lausuntopalvelu.fi
Lausuntopyyntönne
20.12.2024
VN/8321/2024
Valtiovarainministeriön on pyytänyt Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry:ltä kirjallista asiantuntijalausuntoa kokemuksistaan ja näkemyksiään vuonna 2021 käyttöönotetusta TRACE-mallista.
SAK kiittää lausuntopyynnöstä ja lausuu asiassa seuraavaa.
SAK:n näkemyksen mukaan TRACE-malli on toiminut hyvin ja kyseessä on ollut tarpeellinen sääntelymuutos. Malli on auttanut erityisesti verovalvonnassa. Lähdeverotukseen liittyvä aggressiivinen verosuunnittelu ja lähdeveropetokset aiheuttavat merkittäviä verotuottomenetyksiä.
Harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan toimenpideohjelma vuosille 2024–2027 (TEM/2024/168) sisältää monia ehdotuksia, jotka tulisi ottaa huomioon tulevassa lainvalmistelutyössä. FASTER-direktiivin implementoinnin yhteydessä tulisi kiinnittää huomiota esimerkiksi perusteettomien lähdeveron palautushakemusten laiminlyöntimaksuihin ja sivullisen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnin sanktiointiin.
On tärkeää, että rekisteröityneet säilyttäjät kykenevät asioimaan Verohallinnon kanssa sähköisiä palvelukanavia käyttäen. SAK:n käsityksen mukaan Suomi.fi-tunnuksien käyttäminen ei ole onnistunut kaikkien ulkomaisten toimijoiden osalta. Tulevaisuudessa tulisikin siis tarkastella myös muita sähköisen palvelukanavien mahdollisuuksia.
Verohallinnon tiedonsaantia voi tehostaa esimerkiksi niin, että mahdollistetaan tietojen saanti rahoitusmarkkinoiden valvontaa varten raportoiduista kauppatapahtumista ja kauppatietorekisteristä. Pyynnöstä tapahtuvaa tietojenvaihtoa tehokkaampaa olisi, jos Verohallinto voisi itse analysoida Finanssivalvonnan käytössä olevia tietoja ilman yksilöiden tunnistamista ja yhdistää niitä Verohallinnon käytössä oleviin muihin tietoihin.
Kansallisessa lainsäädännössä tulisi määritellä seuraavat seikat: kuka katsotaan lähdeverolain tarkoittamaksi osingonsaajaksi tilanteissa, joissa omistus on moniportaisesti hallintarekisteröity, ja se, millä edellytyksillä osingonsaajaa voidaan pitää tosiasiallisena edunsaajana sekä oikeutettuna verosopimusten mukaisiin alempiin lähdeverokantoihin. Lisäksi osakeyhtiölakiin tulisi lisätä tosiasiallista edunsaajaa koskeva määritelmä.
Loppuun yksittäisiä tiiviitä huomioita. Säilyttäjälle tulisi antaa mahdollisuus ennakkoratkaisun hakemiseen Verohallinnolta, sillä tämä lisäisi oikeusvarmuutta. Viranomaisaloitteisten päätösten muuttamisten määräaikoja tulisi pidentää, huomioiden kuitenkin verotusmenettelyn yhtenäisyys.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry