Asuntoedun arvostaminen vuoden 2015 verotuksessa
Lausunto luonnoksesta Verohallinnon päätökseksi vuodelta 2015 toimitettavassa verotuksessa noudatettavista luontoisetujen laskentaperusteista asuntoedun arvostamista koskevin osin
Verohallinto
Esikunta- ja oikeusyksikkö
PL 325
00052 VERO
Lausuntopyyntö Drno A149/200/2014
Verohallinto esittää asuntoedun arvostuksen rakennetta muutettavaksi siten, että asuntojen ikäjaottelusta luovutaan ja siirrytään tarkempaan alueelliseen jaotteluun.
Lisäksi esitetään suuria vanhoja asuntoja koskevasta erityisestä arvostusmääräyksestä luopumista, arvon kohtuuttoman kohoamisen estävän ns. leikkurimääräyksen antamista ja asuntoedun asuntokohtaisen arvon korottamismahdollisuuden avaamista verotuksen toimittamisvaiheessa.
Esityksen liitteenä olevassa laskentataulukossa on vertailtu nykyisen laskentamallin asuntoedun arvoja (laskettuna uusille asunnoille) uuden laskentamallin mukaisiin arvoihin (Helsinki 1 -alueella käytetty vanhojen asuntojen mukaisia arvoja). Asuntojen koot vaihtelevat 22 neliömetristä lähes sataan neliömetriin.
Nykyinen asuntoedun arvostusmalli on epäoikeudenmukainen. Helsingin keskusta-alueen vapaarahoitteisten asuntojen markkinavuokrat ovat huomattavasti korkeampia kuin muualla pääkaupunkiseudulla. Nykymallin mukainen asuntoedun arvostus ei ota tätä huomioon riittävästi. Siirtyminen asuntojen ikäjaottelusta tarkempaan kuusiluokkaiseen alueelliseen jaotteluun nostaa asuntojen luontoisetuarvoja Helsinki 1, 2 ja 3 -alueilla 10 – 20 prosenttia. Pienten asuntojen asuntoedun arvo nousee suhteellisesti eniten.
Helsinki 3, Espoo, Kauniainen -alueella asuntoedun arvo nousee 5 – 12 prosenttia. Helsinki 4, Vantaa -alueella uusien asuntojen edun arvot pysyvät lähes ennallaan. Muualla Helsingissä, kehyskunnissa sekä Kuopiossa, Jyväskylässä, Lahdessa, Oulussa, Tampereella ja Turussa uusien asuntojen edun arvot nousevat kaikkein pienimmissä asunnoissa yli 10 prosenttia ja muissa alle 10 prosenttia. Muualla Suomessa uusien asuntojen edun arvot laskevat vajaat 10 prosenttia nykymallin mukaisiin arvoihin verrattuna.
Uuden mallin mukaiset verotusarvot ovat selvästi lähempänä todellisia vuokria kuin nykymallin mukaiset arvot. Todellisen vuokran mukaan määräytyvä arvo olisi kaikkein tarkin, mutta vuokratason arviointiin saattaisi joissakin tapauksissa liittyä ongelmia. Verohallinnon esittämä kaavamainen arvostusmalli tuottaa SAK:n mielestä riittävän tarkan verotusarvon. SAK pitää myös hyvänä mahdollisuutta korottaa verotusarvoa 30 prosentilla asunnon laadun ja varusteiden perusteella.
Alla olevasta kuviosta näkyy, kuinka paljon lähempänä todellisia vuokria Verohallinnon esittämän uuden mallin mukaiset asuntoedun verotusarvot ovat verrattuna viime vuoden verotusarvoihin Katajannokalla. Kuviosta nähdään myös, että 30 prosentin korotusmahdollisuus lähentää arvoja entisestään käypiin vuokriin.
Jos esitetyn muutoksen seurauksena asuntoedun arvo nousee käypää vuokraa korkeammaksi, voidaan verotuksessa aina käyttää edun käypää arvoa.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry