Työttömien ja osa-aikatyöntekijöiden toimeentuloon iskee leikkuri huhtikuun alussa

Orpon-Purran hallituksen leikkauspolitiikka konkretisoituu taas huhtikuun alussa, kun voimaan tulee asumistuen ja työttömyysturvan leikkauksia. Ne nirhaisevat toimeentulosta pahimmillaan satoja euroja kuukaudessa.
28.03. 13:00
SAK
Kuva iStock.

Työttömyysturvasta poistuvat huhtikuun alussa 300 euron suojaosa ja lapsikorotukset. Myös asumistukeen tehtävät leikkaukset tulevat voimaan, muun muassa asumistuen 300 euron suojaosa eli ansiotulovähennys poistuu.

Suojaosa tarkoittaa sitä rahamäärää, jonka esimerkiksi osa-aikatyötä tekevä ja soviteltua työttömyysetuutta saava on voinut ansaita ilman että työttömyyspäiväraha pienenee.

Lakimuutoksen jälkeen suojaosaa ei ole, joten jokainen työstä ansaittu euro vähentää työttömyyspäivärahan määrää. Suojaosa poistuu työttömyysturvan hakujaksoilta, jotka alkavat 1. huhtikuuta jälkeen.

Työttömyysturvan lapsikorotusten poistaminen tarkoittaa 125–238 euron lovea kuukaudessa lapsiperheellisen työttömän toimeentuloon.

SAK on kritisoinut useaan otteeseen hallituksen leikkauspolitiikkaa muun muassa siitä, että leikkaukset ovat paitsi kohtuuttoman rajuja myös kohdistuvat samoille, valmiiksi jo heikossa taloudellisessa asemassa oleville. Leikkaukset kurittavat erityisesti nuoria, osa-aikatyötä tekeviä ja muun muassa yksinhuoltajia.

Asumistukea saa yli 75 000 palkansaajakotitaloutta ja sovitellun päivärahan saajia on noin 52 000.

Kuva SAK.

Lisää leikkauksia luvassa syksyllä

Loput hallituksen ajamat työttömyysturvan leikkaukset ovat parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Niiden on määrä tulla voimaan 2. syyskuuta. Tämä leikkauspaketti pitää sisällään ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastamisen kahden ja kahdeksan kuukauden työttömyyden jälkeen. Porrastus käytännössä romuttaa pienituloisten ansiosidonnaisen työttömyysturvan.

Syksyllä voimaan tuleviin leikkauksiin sisältyy myös muun muassa työssäoloehdon pidentäminen kuudesta kuukaudesta kahteentoista kuukauteen ja iäkkäille työttömille tarkoitettujen palvelujen ja toimeentuloa turvaavien poikkeusten poistaminen.

Lue lisää Orpon-Purran hallituksen sosiaaliturvan leikkauksista ja tutustu laskelmiin niiden vaikutuksista