Työnohjaus osaksi koulutusta

Luottamushenkilöiden työnohjausta ja verkostoitumista pitää Forssa Print Tampere Oy:n pääluottamusmies Aki Blom ehdottoman tärkeänä. Hän ehdottaakin työnohjausta liittojen luottamusmies- ja työsuojelukoulutuksen rinnalle normaaliksi koulutustoiminnaksi.
27.11.2012 07:45 karhu admin
Forssa Print Tampere Oy:n pääluottamusmies Aki Blom pitää tärkeänä luottamusmiesten työnohjausta ja verkostoitumista.

Luottamusmiesten työnohjauksen voisi hyvin toteuttaa alueellisena, jolloin tapaamiset olisivat lähellä ja alueiden luottamushenkilöiden välille syntyisi luontainen verkosto.

Aki Blom on osallistunut vertaistukiryhmän työnohjaukseen, joka oli suunnattu pääluottamusmiehille. Tämä työnohjaus oli SAK:n pilottihanke, joka toteutettiin Kiljavan opiston kanssa.

– Oikeastaan on hyvä, että tällaisessa vertaistukiryhmässä on pääluottamusmiehiä useammasta eri liitoista. Kokemukset ovat yllättävän samantyyppisiä. Työelämän raadollisuus on kaikille tuttua. Kuitenkin toisten toimintatavoista ja ratkaisumalleista voi ottaa oppia omaankin toimintaan, kirjapainon pääluottamusmies Aki Blom arvioi.

Aki Blom oli pitkään varapääluottamusmiehenä ja nyt kolmatta vuotta pääluottamusmiehenä. Hänelle eivät asiat ole tulleet yllätyksenä, sillä Blomin mukaan hänen edeltäjänsä ovat kokeneet kovia aikoja.

– Kirjapainoala on sellainen, jossa viime vuosina on tapahtunut paljon ja monissa yt-neuvotteluissa työpaikkoja on vähennetty. Meillä töitä riittänyt ja viimeiset yyteet käytiin lähinnä uudelleenjärjestelyjen vuoksi.

Työnohjaus paikallisjärjestöille

SAK:n pilottihanke on ohi ja siitä muodostui tavallaan valmis verkosto. Sitten on omasta aktiivisuudesta kiinni, miten se toimii ja miten sitä hyödyntää. Aki Blom kuitenkin toivoo, että liitot tai vaikkapa paikallisjärjestö ottaisivat hanskaansa työnohjauksen järjestämisen. Paikallisjärjestö sopisi hyvin, koska se kokoaa alueen ammattiosastot.

Yhteistoiminta yli liittorajojen on hedelmällistä. SAK:n koulutusohjelma on varmaan se kanava, johon se voitaisiin liittää tai soveltaa eri ammattiliittojen omissa koulutussopimuksissa. Alueellisuus on asiassa kuitenkin parasta kaikin puolin.

– Työnohjaajia on kuitenkin koulutettu, niin miksi emme hyödyntäisi heidän osaamistaan. Luulisin, että moni muukin luottamushenkilö tuntisi tarvetta työnohjaukseen. Ja minusta olisi luontevaa, että myös työsuojeluvaltuutetut olisivat mukana samassa ryhmässä. Yhdessähän näitä hommia hoidetaan työpaikallakin, Blom korostaa.

– Vaikka työpaikalla yritän olla mahdollisimman avoin ja kertoa luottamushenkilöille ja työntekijöille asioiden etenemisestä, niin paineet kohdistuvat silti helposti pääluottamusmieheen. Jo pelkästään samantapaisten kokemusten jakamisen toisten alojen luottamusmiesten kanssa helpottaisi omaa tilannetta. Huomaa, ettei ole yksin ongelmineen tai haasteineen.

Aino Pietarinen